Да изхвърлим ли Ботев от учебниците по литература, пита издателство „Просвета“ Комисията за защита от дискриминацията.
„Да редактираме ли „да гледа турчин, че бесней над бащино ми огнище“, питат риторично от издателство „Просвета“ Комисията за защита от дискриминацията. Учебникарското издателство излиза с позиция за наличието на българския класик в читанките по повод остър доклад на КЗД, насочен срещу представянето на турците като потисници и поробители в учебниците.
Освен образа на турчина, който коли и беси, на мушката на Комисията са попаднали и още няколко смятани за дискриминационни стереотипа – особено сексизма и клишето „мома за женене“, срещащо се що-годе в творчеството на всеки от следосвобожденските автори.
От „Просвета“ са категорични, че няма как поезията или народното творчество да се редактират и да станат по-феминистични, пише bnews.bg. „Да, до към края на XIX век жените са били „разменна монета“ при династически бракове, политически съюзи дори в родната селска действителност“, пишат издателите и сравняват ситуацията с Англия. Там по същата логика би трябвало да не се изучава Вирджиния Улф, посветила сериозна част от творбите си на борбата за еманципация.
„Историята, езикът и литературата не могат да бъдат „мръсни тайни“ – те са такива, каквито са“, категорични са издателите.
„И възгледът на нашите деца за света няма да бъде цялостен и толерантен, ако не познават фактите
от миналото и ако не ги осмислят. Нищо не може да бъде премълчано в епохата на Гугъл“, заключава председателят на УС на издателството Йоана Томова.
В доклада на Комисията влизат още редица примери за „дискриминация“ – както от творчеството на Ботев, така и на Вазов, на Алеко Константинов. При цитат от „Една българка“ и коментара в един от учебниците например експертите коментират: „Турците са представени като убийци. Цитатът, оставен без необходимия коментар, води пряко към създаване на крайни стереотипи.“
Топката все пак е в ръцете на Министерството на образованието, което в момента изготвя новите учебни планове, въз основа на които ще се пренапишат учебниците. Дали ще се търси начин
да се еманципира възрожденската мома или да се интегрира еничарят – експертите ще решат.
Споделете текущата публикация: