„Чудя се дали мама ще ми даде пари за пластична операция.“ „Ще си карам по сутиен, ако ще да ми се качи около ушите.“ „Когато направих „позата на кучето“, мислех, че повече никога няма да мога да се надигна.“
Това не са цитати от чалга песен, а текст от учебник по български език за седми клас. В случая на издателство „Анубис“, но подобни примери има и при другите издателства.
По тези изречения българските ученици трябва да усвояват родната граматика. Не е ясно дали съдържанието има и за цел да направи обучението по-забавно или чалгаризацията е завладяла родната просвета.
Според Комисията за защита от дискриминацията (КЗД), която е направила анализ на школската литература, по която е преподавано през последната учебна година, уроците за различните класове са пълни с „неуместна еротизация“, при това само на жените, пише Труд.
Не само текстовете говорят за това, а илюстрациите, твърдят експертите на КЗД. В учебник по „Технологии“ пак за седми клас („Просвета“), е поместена снимка, която от КЗД са описали като „еротично изглеждаща виртуална жена робот, полегнала в поза като от мъжко списание“. В учебник по български език за същия клас („Булвест 2000“) има и снимки на момиче с голо рамо и на момиче само по бюстие, което обаче пише домашно.
В уроците за различните класове има явна тенденция за пренебрегване на жените и представянето им като еротични модели или като домакини.
Повечето от момичетата се описват в различните упражнения като послушни, а единственият им недостатък е, че залитат по модата и спазват диети. Основната характеристика на момчетата е, че са палави и героични. Жената винаги „работи“ – тя е майка, съпруга, домакиня, готви, шие, плете, но няма професия. Никъде не се говори за нейните постижения. Все пак понякога се споменава, че работи нещо – главно учителка или килимарка. Докато мъжът винаги е представян като работещ и се омаловажава неговата роля в домакинството, са установили от КЗД.
В учебниците по музика за 6-и клас на „Азбуки“ и „Просвета“ жената е представена в народните песни само като мома за женене. И още – всички учени в „География и икономика“ („Булвест 200“) за пети клас са мъже. Героите в текстовите задачи по математика пак за 5-и клас („Анубис“) също са основно момчета. В тетрадката по български език за трети клас („Даниела Убенова“) има снимки на мъже – зъболекари, лекари, учени. Защо няма жена лаборантка, питат се авторите на доклада. В учебниците по изобразително изкуство за дамите се разказва само като за завършили „Текстил“.
Няма нито един пример за жени художнички. В „История и цивилизация“ за 5-и клас („Прозорец“) жената е представена като „разменна монета“ при подписването на международни договори. А в „Анубис“, когато тя изобщо е спомената, е само съпруга. В учебниците се говори предимно в мъжки род, допълва Лало Каменов, член на КЗД. Според експертите на комисията всички тези „бисери“ са явна дискриминация по пол. И препоръчват да се пренапишат. В образователното ведомство вече работят по въпроса и в част от учебниците „бисерите“ се отстранени. Такъв е примерът с „еротичния робот“ на „Просвета“, който в новото издание за тази година е махнат, установи проверка на „Труд“. Сега предстои пълна промяна на учебните планове и до няколко години ще има и чисто нови учебници първо за най-малките.
Споделете текущата публикация: