твоята гледна точка
Как работи маховикът?
Автор Vnews, добавено на 22.11.2022 година, в категории: Вести, Коментари (0)

Как работи маховикът?

Част от коляновия вал и системата на съединителя е т.нар. маховик. Той участва още в стартирането на двигателя и прилича на голям масивен метален диск с назъбен венец. Какво представлява и какво е неговото предназначение? Как работи и отделните видове. Как се сменя и симптомите за неговата повреда – споделят от онлайн магазин Maxcar.

Какво е предназначението на маховика и къде се намира той в колата?

Използва се за подобряване на равномерното въртене на коляновия вал. Намира се между двигателя и скоростната кутия. Неговото предназначение е да:

  • поема и съхранява кинетичната енергия от двигателя, предавайки я на колелата;
  • предава въртящия момент от агрегата към механизма на съединителя и скоростната кутия;
  • предава въртенето към коляновия вал при стартиране на двигателя;
  • поема и елиминира генерираните от работата на силовия агрегат вибрации.

Кои са познатите днес видове маховици?

Основно съществуват два вида: едномасов и двумасов (демпферен). Разликата между тях е в броя на компонентите, от които са съставени. При първия, дискът е един и частта е монолитна. Вторият има две маси, което означава, че дисковете са два в една конструкция. Те се зацепват помежду си, използвайки сложна демпферираща система. Двумасовият е най-често срещан в съвременните автомобили.

Какви са симптомите за необходимост от смяна?

С времето и експлоатацията, маховикът се износва и деформира, което налага неговата подмяна. При по-рядко използваните, в едномасовите, се наблюдава разрушаване на венеца. Появяват се проблеми със зацепването, а смяната се извършва механично. Понякога се забелязват пукнатини по диска или неговото частично счупване.

Когато се появят проблеми с двумасовия маховик, симптомите са свързани с поява на вибрации при стартиране на двигателя или ускорение, леко почукване на празен ход, както и удари при смяна на предавките.

Какви са стъпките за смяна?

Необходимо е първо да демонтирате корпуса, заедно със задвижващите притискащи дискове. За целта се развиват фиксиращите болтове и се сваля механизмът, заедно с опорната шайба. Важно тук е да запомните разположението на зъбното колело спрямо белега.

При монтажа на новия елемент, уверете се, че е позициониран както стария му аналог. Свързващите и фиксиращи елементи се монтират в обратния ред на тяхното разглобяване. Затягането е придружено със спазване на препоръчаните от производителя моменти на затягане (около 100 Nm) – извършва се на кръст.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

Hot News

120 дни ще продължи работата по обекта, входът към Варна от автомагистрала „Хемус“ ще бъде затворен частично

От 8 октомври започва работата по изграждането на канализационен колектор с голям диаметър и две […]

 

Експерт по обстановката в Близкия изток направи много интересна прогноза.

Ако Хизбула загуби своята мощ и вече не може да поддържа Башар […]

 

Облечете се добре, защото тази сутрин ще е студено. В Западна България се очакват слани. Обявен е и жълт код за […]

 
 

към началото