Как работи маховикът?
Част от коляновия вал и системата на съединителя е т.нар. маховик. Той участва още в стартирането на двигателя и прилича на голям масивен метален диск с назъбен венец. Какво представлява и какво е неговото предназначение? Как работи и отделните видове. Как се сменя и симптомите за неговата повреда – споделят от онлайн магазин Maxcar.
Какво е предназначението на маховика и къде се намира той в колата?
Използва се за подобряване на равномерното въртене на коляновия вал. Намира се между двигателя и скоростната кутия. Неговото предназначение е да:
- поема и съхранява кинетичната енергия от двигателя, предавайки я на колелата;
- предава въртящия момент от агрегата към механизма на съединителя и скоростната кутия;
- предава въртенето към коляновия вал при стартиране на двигателя;
- поема и елиминира генерираните от работата на силовия агрегат вибрации.
Кои са познатите днес видове маховици?
Основно съществуват два вида: едномасов и двумасов (демпферен). Разликата между тях е в броя на компонентите, от които са съставени. При първия, дискът е един и частта е монолитна. Вторият има две маси, което означава, че дисковете са два в една конструкция. Те се зацепват помежду си, използвайки сложна демпферираща система. Двумасовият е най-често срещан в съвременните автомобили.
Какви са симптомите за необходимост от смяна?
С времето и експлоатацията, маховикът се износва и деформира, което налага неговата подмяна. При по-рядко използваните, в едномасовите, се наблюдава разрушаване на венеца. Появяват се проблеми със зацепването, а смяната се извършва механично. Понякога се забелязват пукнатини по диска или неговото частично счупване.
Когато се появят проблеми с двумасовия маховик, симптомите са свързани с поява на вибрации при стартиране на двигателя или ускорение, леко почукване на празен ход, както и удари при смяна на предавките.
Какви са стъпките за смяна?
Необходимо е първо да демонтирате корпуса, заедно със задвижващите притискащи дискове. За целта се развиват фиксиращите болтове и се сваля механизмът, заедно с опорната шайба. Важно тук е да запомните разположението на зъбното колело спрямо белега.
При монтажа на новия елемент, уверете се, че е позициониран както стария му аналог. Свързващите и фиксиращи елементи се монтират в обратния ред на тяхното разглобяване. Затягането е придружено със спазване на препоръчаните от производителя моменти на затягане (около 100 Nm) – извършва се на кръст.
Споделете текущата публикация: