Децата ни са най-неориентираните в света. Те не могат да решават елементарни практически задачи, свързани с преодоляване на проблеми от всекидневието. Това показват резултатите от авторитетния международен тест PISА и съвсем не са първоаприлска шега, а тревожна констатация, заяви министърът на образованието проф. Анелия Клисарова вчера. С него се оценява възможността за справяне с житейски ситуации. Изследването не е свързано с нито един учебен предмет, а със способността на младежите да решават проблеми от личен и обществен характер, свързани с една или друга житейска ситуация.От него става ясно, че по липсата на логика, съобразителност и умения българчетата са на опашката, по-зле са само колумбийчетата. Българските ученици не притежават в достатъчна степен познавателни умения, за да разберат и решат житейски проблеми, при които начинът за намиране на решение не е достатъчно ясен, е заключението на експерти от Министерството на образованието и науката (МОН). Това поставя нашенчетата в дъното на класацията – на 43-то място от 44 държави участничкиТестът е проведен сред 2122 българчета, навършили 15 години, от 186 училища в страната. Общият им резултат е 402 точки, което е със 100 точки под средното равнище и за Европа, и за света. Под нас е само Колумбия, от която ни делят едва 3 точки. Най-оправни в живота се оказват тийнейджърите в Сингапур. Техният резултат е 562 точки. Те са следвани от връстниците си в Корея, Япония, Канада, Австралия и Финландия. В проучването, което се е осъществявало под формата на компютърен тест, са включени задачи като например как да си купят най-евтин билет за метрото как да изберат най-краткия маршрут при пътуване от селище А до селище В или как да работят с прахосмукачка робот, без да изпотрошат мебелите наоколо. Оказва се, че българският деветокласник е напълно безпомощен, когато трябва да реши как да предупреди приятелите си, че закъснява за среща, а батерията на джиесема му е паднала. Според министър Клисарова резултатите сочат ясно, че учениците ни не са подготвени да приложат в живота получените в училище знания.Тенденцията при българските ученици е обезпокояваща, тъй като на 15 г. те са завършили основно образование и трябва да имат определени знания и компетентността да ги използват, посочи министърът на образованието Анелия Клисарова. Предстои обаче тепърва да се измисли какво трябва да се промени в образованието за да може този проблем да намери своето решение.България е сред страните, в които семейната и социално-икономическата среда на учениците има най-сериозно влияние върху резултатите, сочат още данните на PISA. Само в Унгария и Словакия средата има по-голямо влияние върху резултатите, обясниха от МОН.
Независимо от ниските резултати на теста PISA се оказва, че момичетата са по-находчиви и по-оправни от момчетата, посочи шефката на Центъра за контрол и оценка на качеството Неда Кристанова. Анализът показва, че само една трета от младежите могат да се справят в реална житейска ситуация. 23 на сто могат да се оправят някак си. Едва 0,2 на сто са тези, които могат да решат лични или общественозначими проблеми. Същевременно учениците от профилираните гимназии са получили по 100 точки повече от учениците в средните общообразователни и професионалните училища. По 100 точки повече имат и тези с компютър вкъщи.4,3 млн. лева за извънкласна дейност, като екскурзии и попадане в реални ситуации – например пътуване с метрото, покупка на билети и прочие, ще даде МОН на училищата през следващата година. Това съобщи министър Анелия Клисарова. Тя разказа, че гимназисти от Девня й споделили, че едва тази година са пътували за пръв път с влак благодарение на спонсор на ученическа екскурзия. Клисарова смята, че децата трябва да се научат да учат не само чрез компютрите си, но и чрез телефон и таблет. Тя не скри, че едва 25% от училищата имат компютърни кабинети с интернет, но повечето от тях били под ключ и показвани само на високи гости.
Българските абитуриенти не могат да смятат и едва се оправят с математиката. По-малко от 10% могат да решат задача от средна сложност. Това сочат резултатите от анонимно проучване на Министерството на науката и образованието, направено по подобие на авторитетния международен тест PISA, но за математика. Оказва се, че учениците завършат с резултат по точкова система 17,77 точки, като максималният резултат по тази скала е 34 точки. Излиза, че успеваемостта на учениците на завършващите средно образование тази година ще бъде една 52,28%. Оказва се, че всеки десети ученик може да решава, но само лесни задачи. Около 40 на сто са тийнейджърите на най-ниското ниво. Само една трета от гимназистите могат да се справят с корен квадратен. 8% от учениците успяват да решат сложни задачи, да правят оценки и изготвят стратегии, както и проявяват логическо мислене при справяне със задачите.
Споделете текущата публикация: