Когато си вкъщи, всичко ти е позволено. Например да се разхождаш по потник или да събереш приятелите си на карти до 3 ч през нощта.
Или да си подредиш собствена телевизия. „Труд“ се опита да провери какво би станало, ако зрителите можеха да са програмни директори. Тогава идеалната телевизия би въртяла основно турски сериали, риалити програми, новини и футбол, а ако има олимпиада – още по-добре.
Изводът се налага от данните на агенция ГАРБ за най-гледаните продукции на четирите най-популярни тв канала от 1 февруари до 11 март. Трябва да се отчете, че за този период от турските сериали са били излъчени повече епизоди, докато някои от риалити изданията тепърва започват. Твърде е възможно в бъдеще риалититата да детронират филмите от първото място, както се е случвало друг път.
И все пак, ако децата имат право на глас за идеалната телевизия, то те със сигурност ще включат „Тринадесетата година“, „Късмет Чарли“ и „Неприятели“ (според топ 3 на най-харесваните сериали по „Дисни ченъл“).
За десерт идеалната телевизия винаги може да се „поръси“ с щипка мускули под формата на вечните екшъни като „Терминатор“ (Кино Нова) или „Умирай трудно“ (Би Ти Ви Синема). Колкото и често да се повтарят тези филми, през февруари Брус Уилис е привличал пред екрана на Би Ти Ви Синема по над 100 000 зрители. Колко от тях го гледат за пореден път не е ясно. Сходна е ситуацията и с Арнолд Шварценегер, който в „Терминатор“ 2 е събрал над 92 000 зрители по Кино Нова и това е било най-гледаната продукция по този канал за периода 1 февруари-11 март.
Идеалната телевизия със сигурност би включвала и много спорт. През периода най-гледаните продукции по БНТ, ТВ7, Би Ти Ви Екшън и Диема са били откриването на олимпиадата в Сочи, мачовете на „Лудогорец“ в Лига Европа, както срещите в Шампионска лига.
Защо?
Всеки зрител си има любимо предаване. Има обаче и някои общи тенденции за хората пред екрана. „Когато гледат футбол или други състезания, мъжете най-първично отработват емоциите си – викат, псуват, изкарват стреса и напрежението“, обяснява психоложката Ани Владимирова. „Дамите залагат повече на това да изстрадат, да почувстват нещата и заради това гледат сериали. Наблюдавайки чуждите съдби, жените могат да изпаднат в самосъжаление, че другите са по-щастливи, или напротив – да се успокоят, че има и по-зле от тях“, казва психоложката.
Риск
Обикновено най-предпочитаните тв продукции вървят в т.нар. праймтайм, а тогава телевизиите са най-малко склонни да рискуват. „Има достатъчно примери за опити за разчупване на познатата формула „новини-риалити-сериал“, които обикновено публиката категорично отхвърля“, казва Мила Дойчева от пиар агенцията „Юнайтед партнърс“. Един от основните критерии за любимо предаване, според нея е това, че там се „представят морални устои, които са близки до мен“.
„Въпреки, че турските сериали срещат известно неодобрение, особено в онлайн пространството, най-запалените им фенове са единодушни, че те разказват истории за герои, близки до тях. А на върха на ценностната им система са семейството и уважението към родителите“, добавя Дойчева.
Неслучайно и „Огледален свят“ (турски сериал, излъчват по Би Ти Ви – б.р.) беше най-търсената дума в Google от България през миналата година.
Татяна Лозович, управителка на медийна агенция Media S SMV, допълва, че за любовта към турските сериали „свидетелстват“ и колегите им от клоновете на агенцията и в други държави от региона като Сърбия и Хърватия. „Причината е, че тези продукти са по-близки до манталитета ни, отколкото това, което се показва в американските сериали. В САЩ дори говорят по друг начин, мислят по-различно, докато у нас в разговорната реч често се използват и турцизми“, обяснява Лозович.
Подобна е ситуацията с желанието да гледаш риалити формати. Независимо че на някои хора вече им писна от състезания с песни и танци, тези тв продукции са сред най-предпочитаните от масовия зрител. А дори и да не го гледат по телевизора, много млади хора следят клипчетата с най-добри песни и танци в интернет.
„Зад любовта към риалити форматите се крие възможността да се сравниш с някоя звезда или с обикновен човек, който се е престрашил да се появи по телевизията“, обяснява психоложката Ани Владимирова.
Мила Дойчева от „Юнайтед партнърс“ добавя, че сред другите критерии, на които отговарят любимите предавания, е това, че „то те кара да се чувстваш добре“. „Независимо дали това ще е успехът на дансинга или фактът, че едно момиче на 9 г. ще пее пред 40 000 души на националния стадион, ние обичаме доказателствата, че сме нация на разнообразни таланти“, уточнява Дойчева.
Къде без новините?
Има и още нещо, което безусловно си намира мястото в идеалната телевизия – новините.
„Това се обяснява с ориентировъчния рефлекс на човека по време на криза. Когато нямаме информация какво се случва – не само от новините, но дори и чрез клюките, губим представа как да се справяме в обществото“, обяснява психоложката. Динамиката на живота в момента е такава, че няма как да не знаеш какво се случва наоколо – хората са в страх какво ще се случи с правителството, дали ще има война в Украйна, дали няма да гръмне някоя ядрена централа…
Но ако зрителите наистина можеха сами да програмират телевизията си, щяха да направят и още нещо, освен това да избират какви програми да има в тв ефира. И това е най-любопитните от тях да не се засичат по време. Макар това правило леко да отслабва напоследък, все още ако искаш да гледаш две големи тв продукции по различни телевизии вечер, трябва да си нащрек с дистанционно в ръка.
Топ 3 на Нова тв
1. Новините – 642 000 зрители 2. ‘Като 2 капки вода’ – 606 000 3. Транспортер 3 – 581 000
Топ 3 на Би Ти Ви
1. “Север – Юг” – 1,212 млн. зрители 2. “България търси талант” – 1,106 млн. 3. Крисия и приятели в Разград – 1,054 млн.
Топ 3 на БНТ1
1. “Лудогорец” – “Лацио” – 713 000 зрители 2. Откриване на олимпиадата – 655 000 3. “Лацио” – “Лудогорец” – 475 000
Споделете текущата публикация: