Учениците да се явяват на национален изпит по информатика след завършване на осми клас. Идеята е препитването да оцени дигиталната компетентност на тийнейджърите. Това предвижда „Стратегията за ефективно прилагане на информационни и комуникационни технологии в образованието и науката”, изготвена от просветното министерство за периода 2014 – 2020 г. Документът предвижда още да се издават и сертификати за ИТ уменията на учениците от профилирани и професионални гимназии. Заложено е и разработването на единен онлайн портал за образование, до който да имат достъп ученици, учители и родители.
Друга цел, записана в стратегията, е създаването на национална система за онлайн изпити и външно оценяване. Тя може да бъде готова през периода 2018 – 2020 г. Предвижда се и узаконяване на електронните учебници по всички предмети и разработване на виртуални класни стаи и лаборатории. Електронизацията на обучението би помогнала и за по-бързото осъвременяване на учебния материал, пише още в стратегията. Така например в момента промяната на няколко факта в даден учебник отнема много време и е значителен разход, докато едно електронно помагало може много по-бързо да бъде осъвременявано. Тази промяна би струвала стотици хиляди пъти по-малко от същата на хартия, уточняват образователните експерти.
Българските школа са значително изостанали в техническото си оборудване. У нас 11 ученици делят един компютър докато за ЕС цифрата е средно 4. В плана на образователното министерство е заложена и подмяна на морално остарялата техника в училищата, както и пускане на безжични мрежи в училищата. България изостава в интерактивното обучение, пише още в стратегията. Една от основните причини е дефицитът на квалифицирани ИТ специалисти в сферата на образованието. Липсва и единна система за постоянна квалификация на образователните специалисти. Според образователните експерти създаването на по-повече възможности за гъвкаво онлайн обучение в университетите ще повиши и качеството на висшето ни образование. Установен е и непрекъснато растящ оборот на документи на хартиен носител в системата на образованието и науката, който е в противовес със световните тенденции за неговото намаляване, пише още в стратегията.
Споделете текущата публикация: