Със скорост 100 млн. лв. на ден е харчил българинът за Коледа.
За седмицата от 21 декември до вчера общата сума, оставена в магазините, е около 700 млн. лв., показват изчисления по предварителните данни от големите вериги у нас. Това е почти колкото миналата година, но по-малко от предкризисната 2008 година,
когато харчовете са стигнали 800 млн. лв.
В последните 2 г. наблюдаваме, че хората много планово организират пазаруването си за празниците, коментира шефката на „Лидл-България“ Милена Драгийска-Денчева.
Българинът вече по-отрано купувал необходимите му продукти за Коледа, всеки според доходите си.
През 2011 г. пикът в покупките беше точно преди Коледа, но сега хората активно пазаруваха за празниците още от началото на декември, твърдят от „Лидл“.
И от другите големи търговски вериги потвърдиха, че е имало интензивно пазаруване в седмицата около Коледа, но количествата храна са колкото миналата година. Заради отчетената дефлация и намаление на цените на някои основни храни дори било възможно оборотите да са малко под миналогодишните.
Колко точно са обаче, е още много рано да се каже. Едва след 15 януари се получавали първите обобщени финансови резултати за декември от всички филиали.
Повечето българи са заложили отново на по-евтините собствени марки на веригите. Най-търсени са били млечните и месни продукти – кашкавал, сирене, луканки, колбаси. С добри ръстове са продажбите и на марков алкохол.
По груби сметки се очаква разходите за храна по Коледа да са минали
300 млн. лв.
Ако се гледат нашите данни за цените на едро, Коледата би трябвало да е излязла по-евтино на българина от миналата година“, коментира вчера шефът на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Едуард Стойчев.
Поскъпнали са само фасулът, картофите и млечните продукти. При всички останали храни има отчетен спад – например при яйцата е 25%, брашното – 12%, свинското – 9 на сто, и т.н.
Нашите данни са верни, но, за съжаление, и тази годинатърговците на
дребно наточиха секирите, на мен като потребител Коледа не ми излезе по-евтино, твърди Стойчев. Тези, които са оставили пазаруването за празниците за последния момент, може да са дали и повече пари от миналата година.
Например на Бъдни вечер тиквата се е продавала по 1 лв./кг, въпреки че на едро е по 30-40 ст. 100 грама сушени чушки пък удариха 3,50 лв.
Колко са били оборотите за Коледа обаче, не можем да кажем. И да питаме търговците, те ще ни излъжат, коментира Стойчев.
Традиционно декември е най-силният месец от годината за продажбите на техника, заяви Божидар Колев, съсобственик на „Технополис“. Много българи предпочитат да купят някоя модерна джаджа като подарък за Коледа и Нова година.
Тази година и цифровизацията се е отразила много добре на веригите за техника. Със спирането на аналоговия сигнал на 30 септември продажбите на телевизори се раздвижиха, коментира Колев. Увеличението в търсенето на LCD-та било още от юли. Пикът обаче бил около 1 октомври. Тогава продажбите на телевизори били удвоени. След това търсенето отново се върнало на нивата отпреди спирането на аналоговия сигнал.
Сега за Коледа ръстът в продажбите на телевизори е с около 15%, каза Колев. Очаква се той да продължи и за Нова година.
Логично с най-голямо увеличение е търсенето на т.нар. бюджетни екрани – тези с по-малки размери на диагонала. Цените на 32-инчовите LCD-та започват от 380 лв., докато през миналата година нямаше под 420 лв. В пъти са скочили продажбите на собствените марки телевизори на веригите. Причината е, че те са по-евтини. Досега тяхното търсене не беше толкова високо, защото мнозинството българи предпочитаха да дадат малко повече пари за нещо „марково“.
Добре се продават за празниците и по-високият клас – смарт телевизорите. При тях цените също много са паднали – вече за 1100 лв. има 3D екрани от 42 инча.
Като цяло средната цена на продаден телевизор е намаляла най-вече заради поевтиняването на технологията.
С цифровизацията се появи и изцяло нова категория на пазара на битова техника – декодерите. Техните продажби също са повлияли за ръста на пазара като цяло.
Добри са били продажбите по Коледа и на IT продукти – смартфони, таблети и всякакви мобилни устройства. Традиционно през декември скачат и продажбите на игрови конзоли – „Плейстейшън“, „Нинтендо“ и др. Тази година новост е големият интерес към екшън камерите, които бързо станаха модерни.
Те са със сериозен ръст, въпреки че все още не заемат голям дял от пазара.
Добре се продават и електронните книги, както и устройствата за GPS навигация за автомобили заради силно намалелите им цени.
Изненадващо за Коледа ръст е отчетен и при бялата техника – например при фурните. Доскоро нова печка се е купувала само ако се развали старата. Добри са били и продажбите на прахосмукачки роботи.
Кризата и свиването на доходите почти не са отчетени и при продажбите на детски играчки.
Големите специализирани магазини бяха претъпкани от родители и деца в дните преди празниците.
Средно по 99,20 лв. на човек за трапезата
За празничната коледна трапеза българите са изхарчили по средно 99,20 лв., показва проучване на маркетинговата агенция GfK по поръчка на веригата „Лидл“.
Около 20 на сто от хората обаче са си позволили да дадат за яденето над 150 лв. Това се отнася преди всичко за живеещите в градовете, както и за тези, които получават доходи над 1000 лв. месечно. Над средния размер за празничната трапеза харчат и семействата с деца.
Едва 1,8% от анкетираните са казали, че са заделили над 500 лв. за Коледа.
Според специалистите цените на едро на основните храни почти не са се повишили преди празниците.
Освен това големите вериги са пускали и много стоки на промоция, а някои вериги преди Коледа правеха и подаръци, ако сметката на клиента е над определена сума. По традиция у нас за Коледа пазаруват и доста граждани от съседните държави. Гърците от пограничните региони пълнят багажниците на колите си с по-евтините стоки в България.
Споделете текущата публикация: