С позиция по спора между община Варна и живеещите в м. „Салтанат“, възникнал след заповедта на кмета Иван Портних за забрана на движението на автомобили в Морската градина, областният управител Иван Великов разпространи позиция по темата. В нея се призовава кметът на града да намери законов компромисен вариант за едновременна защита интересите на живеещите в рамките на парка и интересите на останалите жители на града, които настояват за извеждане на автомобилите от него. Такава възможност, според Иван Великов, е изграждането на подземни паркинги с последваща компенсаторна озеленителна програма.
Ето и цялото обръщение на областния управител:
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,
Обръщам се за пореден път към Вас във връзка с продължаващите проблеми в местност „Салтанат“ и броженията в отговор на заповедта на г-н Портних. На първо място бих искал да отправя своите най-искрени поздравления към господин кмета на град Варна. Похвално е, че един политик се опитва да спази предизборните си обещания, но искам да подчертая, че това не може да става чрез потъпкване на основни човешки права. Предпочитам да допусна, че кметът е бил подведен в условията на силен стремеж към проява на политическа воля. И все пак – недопустимо е да се противопоставят едни на други български граждани, а още по-малко допустимо е това да се причинява от официална институция посредством административен акт. Една заповед трябва да решава проблеми, а не да ги задълбочава.
Вероятно тази постъпка ще повиши политически рейтинг, но на каква цена?!
Не е решение да се въведе забранителен режим, който предварително е обречен на провал. Не може да се вменява на полицията да отдели един огромен ресурс, за да съблюдава денонощно автомобилното движени в „Салтанат“. В крайна сметка, ако г-н Портних реално желае контрол върху трафика, то може да изпрати представители на общинска полиция, които са на негово подчинение. Всъщност подобен режим функционираше до неотдавна.
Конкретното поведение на общинската администрация във Варна може да се окачестви единствено като демагогия, защото през годините тъкмо тя последователно е издала десетки разрешения за строеж на сгради с паркоместа и гаражи в местност „Салтанат“. За да стане това, съгласно изискванията на ЗУТ, общината нееднократно е приемала, че на тази територия има изградена съответна регулация. Нещо повече – след Акт 16, който отново се утвърждава от общината, по закон всички обекти получават право на ползване в т.ч. паркоместата и гаражите. Не може същата тази общинска администрация изведнъж да открие, че всъщност местността е парк и не би трябвало да се допускат автомобили по алеите.
В чл. 17 от конституцията на Република България е записано, че „Частната собственост е неприкосновена“. Красноречив знак за важността, която върховният закон на страната ѝ отрежда, може да се открие във факта, че в хронологичен ред я дефинира преди държавната и общинската. След претърпяна национализация преди по-малко от 70 години, обществото ни е изключително сетивно относно базовите имуществени права, а тяхното гарантиране следва да бъде основен дълг на властите в една демократична държава.
Осъзнавам, че тезата, която защитавам е непопулярна, но като държавник не бих допуснал да се ръководя от желанието да бъда харесан. Обратното би било открит популизъм и погазване на закона. Аз имам куража да спазвам и прилагам закона и затова приемам винаги с лице и сърце търсещите справедливост. Вчера приех протестиращите против ограничителния режим, а на 18.09.2013г. проведохме първото заседание на Областния обществен съвет с единствен фокус върху Морската градина и на него гласност получи основно тезата на гражданите, които искат цялата територия да бъде обявена за парк.
И тези, които искат „Салтанат” да бъде парк, и тези които притежават собственост там, имат своите законови основания. Затова трябва да се върви към намиране на приемливо за всички решение. И ако общината наистина няма идеи как може да се постигне компромис, то съвсем накратко мога да посоча поне една възможност – изграждане на подземни паркинги.
Не може да ограничиш правото на достъп без да дадеш нормална алтернатива. Вероятно такова решение няма да удовлетвори напълно собствениците, но поне би било по-приемливо, отколкото настоящия абсурд, при който рискуваш да те репатрират при всеки опит да паркираш близо до своя дом. От друга страна, районът от години има нужда от обществени паркинги, които да посрещнат варненците от всички квартали, които в момента на практика са дискриминирани от гледна точка на достъпност.
В духа на гореизложеното заявявам готовността на Областна администрация Варна да разработи процедура за публично-частни партньорства в областта на строителство на подземни паркинги. Нашите специалисти вече правят анализ на потенциално подходящи терени в района, като изрично изискване ще бъде поставено във връзка с рекултивацията на териториите с оглед възстановяване зеленината върху парцелите след завършване на строителството.
В допълнение в следващите седмици ще обявим дългосрочна програма по озеленяване на държавни терени в местност „Салтанат“ с оглед постигане на пълноценен парков характер. За целта ще търсим средства по оперативни програми и на база партньорства със спонсори и екологични организации.
Ще покажем на дело как се решават проблеми с отговорност и далновидност.
Споделете текущата публикация:
ноември 20th, 2013 at 09:24
Следва да се запитаме кой защитава интересите на обществото: кметът, който спази предизборното си обещание и отговори на изискването на стотици варненци като спря колите в парка, или областният, който се подмазва на шепа хора с ресторантчета в Морската?
ноември 20th, 2013 at 12:04
Хората с имоти в „Салтанат“ за броени, гражданите на Варна са десетки хиляди! А това писмо е меко казано лицемерно.
„Осъзнавам, че тезата, която защитавам е непопулярна, но като държавник не бих допуснал да се ръководя от желанието да бъда харесан.“ – Вас не ви интересува, дали ще бъдете харесан от жителите на цяла Варна – това е ясно. Интересуват ви онези, които имат имоти там…защо ли?