твоята гледна точка
Продължителните протеинови диети увреждат здравето
Автор Vnews, добавено на 26.10.2013 година, в категории: Здраве и красота, Коментари (0)

Богатите на белтъчини храни предлагат множество засищащи и полезни за здравето елементи, благоприятстват загубата на тегло и подсилват трупането на мускулна маса. Режим на хранене, ориентиран основно около белтъчините – протеинова диета, може да бъде изключително полезен за тялото и мускулния тонус, но мнозина се изкушават и поддържат сходен хранителен режим повече от 5-6 месеца, което може да срине общото здравословно състояние.
Световната здравна организация препоръчва дневен режим, включващ 55% въглехидрати, 25% мазнини и 20% белтъчини. Изборът на разнообразни храни, вписващи се в това ежедневно изискване, гарантира набавянето на всички необходими хранителни вещества. Ако се набляга предимно върху белтъчините, приемът на въглехидрати и мазнини бива нарушен и завлича със себе си витамините и минералите, които са приети с храната – те вече са със затруднено усвояване. С течение на времето този дисбаланс предизвиква дефицит на минерали и витамини.
Вредата от продължителна високопротеинова диета се отразява и на самата храносмилателна система. Завишените количества белтъчини заемат с предимство мястото, отредено в стомашно-чревния тракт за фибрите от пълнозърнести храни, плодове и зеленчуци. Фибрите, както разтворимите, така и неразтворимите, са значим елемент от хранителния режим и тяхното потискане от високите количества белтъчини или намаленият им прием – отново в полза на протеините, резултира в зачестяващи случаи на запек и дивертикулит.
Богатите на белтъчини храни са наситени и на мазнини, холестерол и натрий. Завишеният прием на последните три предизвиква сърдечни и бъбречни проблеми. Това прави протеиновите диети противопоказни за хора с хронични сърдечни или бъбречни проблеми, дори за кратки периоди от 1-3 седмици. Специалистите са на мнение, че тези план-програми за хранене са опасни и предразполагат към остеопороза, метаболитни увреждания и бъбречни камъни, особено у хора с наднормено тегло I и II степен.
Този тип хранене е безопасен, ако се следва стриктно, за не повече от 2 календарни месеца. Той е с доказана ефективност при загуба на телесни мазнини и поддържане или увеличаване на мускулната маса. Прекомерното задържане на хранителния режим обаче крие не само гореспоменатите рискове за хора с наднормено тегло, но и сериозен набор от потенциални заболявания за здрави хора. Завишеният прием на месо за дълъг период от време предразполага към подагра, висок холестерол и високо артериално налягане – хипертония.
Специалистите сочат, че максималното допустимо дневно количество белтъчини е 2,5 г за кг телесно тегло.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

Hot News

Конституционният съд допусна искането на главния прокурор
ВСС трябва да реши дали спира процедурите

Конституционният съд (КС) допусна за разглеждане искането на главния прокурор Иван Гешев да бъдат “отменени” част от промените в […]

 

Една от най-големите промени в структурата на Европейския съюз от десетилетия бе предложена от френския президент.

През последните месеци Еманюел Макрон не […]

 

Днес вицепремиерът Асен Василев обявява пакета от мерки за 2 млрд. лева помощи

Облагат цигарите с повече за още пари в бюджета

50 лева добавка за […]

 
 

към началото