Гарантирано участие с право на реален глас на ученици в заседанията на педагогическите съвети. Това е едно от исканията на Съюза на българските ученици, който вчера излезе с позиция за българското образование.Неправителствената организация настоява ученическата стипендия за отличен успех и социалните стипендии да са поне 15% от минималната работна заплата, както и да се фиксира 10% квота в учителския състав на всяко училище за млади учители под 35-годишна възраст.
Децата искат и официализиране на 17 ноември като празник на учениците в България. В същото време учениците са против премахването на класически български произведения в учебната програма по литература, против задължителното изучаване на майчин език, различен от българския, както и против дългогодишната несменяемост на директори на училища.В изявлението на организацията се припомня, че 41% от българските ученици до 16-годишна възрастса напълно неграмотни, а поне половината от учениците от 1-3 клас имат проблем с усвояването на българския език, тъй като за тях той не е майчин.38% не завършват започнатото си образование, а една трета от задължени по закон да се образоват, не го правят. Това се казва в позиция на Съюза на българските ученици относно настоящата реалност в образователната система у нас, според която средното ни образование се намира в тежка морална и институционална криза.Налични са съществени разлики в начина и нивото на образоване в по-големите градове в сравнение със средните и по-малките такива. По-богатите социални групи осигуряват по-добро средно образование на своите деца, отколкото по-слабо заможните.
Според ученическата организация другите типични проблеми са свързани с неадекватната на съвременните необходимости учебна програмакакто и с учителския подход към преподаването и възпитанието. Съюзът алармира още, че ученическото самоуправление в повечето учебни заведения не се радва на завидна активност и подходяща позиция в институционалната структура на съответното училище. Ученическите съвети се доминират от по-възрастни преподаватели, психолози, педагогически наставници, които променят реалния дневен ред на учениците съобразно собствените си разбирания.
Споделете текущата публикация: