Министерството на транспорта ще се опита да удвои парите за пътни и жп проекти през следващия програмен период (2014 – 2020 г.), обяви транспортният министър Данаил Папазов във Варна. За целта министърът ще предложи на правителството да гласува съфинансирането от държавата по новата програма “Транспорт” да бъде 50%, а не както сега 15 на сто.
Така парите за магистрали, жп линии и пристанища може да стигнат 3 млрд. евро. Това ще струва на хазната около 1,5 млрд. евро, или близо 3 млрд. лв.
Предварителното разпределение за новия програмен период предвижда за пътна и жп инфраструктура България да получи от ЕС близо 1,5 млрд. евро (1,2 млрд. евро по “Транспорт” и 350 млн. евро по механизма “Свързана Европа”).
Ако кабинетът одобри предложението на Папазов, това ще позволи включването на допълнителни проекти в програмата – например част от магистрала “Хемус”, за която иначе средства едва ли ще има. Папазов обясни, че изграждането на участъка от аутобана между Ябланица и разклона за Ловеч и Плевен може да започне още догодина и ще струва 175 млн. евро.
Задължителен за изпълнение през следващия период остава участъкът от магистрала “Струма” през Кресненското дефиле, който ще струва 705 млн. евро. В списъка със задължителни проекти е и жп линията Варна – Русе на стойност 305 млн. евро. Ще се довършват още жп линиите Пловдив – Бургас (350 млн. евро), Карнобат – Сливен (170 млн. евро) и ще започне строежът на Септември – Елин Пелин. Сред жп проектите е и отсечката на софийското метро от бул. “Янко Сакъзов” до Красно село, която ще струва 280 млн. евро.
В списъка с пътните обекти освен “Струма” и “Хемус” са още пътят Видин – София и тунелът под Шипка.
Проектите, които подготвя транспортното министерство, са на два пъти и половина по-голяма стойност от европейското финансиране. Целта е бърз старт на усвояването. Освен това, ако някой от първоначално одобрените проекти се провали, ще може да бъде заменен с друг, за да не се губят пари./ Труд
Споделете текущата публикация: