Гигантските разлики в цените за поддържане на пътищата в България ще бъдат премахнати. Това ще стане чрез новите търгове за избор на фирми, с които ще се подпишат 4-годишни договори, съобщи вчера регионалният министър Десислава Терзиева.
“Търговете за 27-те области ще бъдат обявени в началото на 2014 г. При тях ще има таван на цените за единичните дейности. Отделно ще обявим договори за поддържане на магистрала “Хемус”, новите участъци от “Тракия” и “Струма”, каза Терзиева.
Действащите в момента 4-годишни договори бяха сключени между май и септември 2010 г. Тогава за някои от регионите нямаше желаещи, което позволи на фирмите кандидати да предложат каквито си искат цени. Така се стигна до ситуация, в която в две съседни области едната фирма получава 540 лв. на километър за чистене на снега, а друга – 5400 лв. При кърпенето на дупки разликите бяха още по-фрапиращи – от 24 до 650 лв. на тон студена асфалтова смес, което е разлика от 26 пъти.
Оправданията на тогавашното ръководство на пътната агенция беше, че ако бяха сложили горна граница на цените, фирмите щяха да се съобразят с нея и офертите им да са около тавана.
Според шефа на пътната агенция Стефан Чайков през следващите 4 години 3 от дейностите ще бъдат извадени от обхвата на договорите и за тях ще се разиграят отделни търгове. Това са поддръжката на мантинелите, на маркировката и на пътните знаци. Така договорите за пътна поддръжка, без да се смятат тези за магистралите, ще бъдат общо 48 за страната.
От браншовата камара “Пътища” като цяло приветстваха новите тръжни условия. Председателят Николай Иванов посочи пред “Труд”, че ако държавата спази обещанието, това ще елиминира ниското качество на услугата. “Но ако таванът на цените се окаже прекалено нисък, ще водим преговори”, каза той.
Освен това фирмите за пътно поддържане, между които има и много производители на пътни знаци и мантинели, настояват във всички договори да има клауза, че повредена при катастрофа мантинела трябва да се оправя за 48 часа.
Споделете текущата публикация: