Клъстерите в България ще се сравняват с най-добрите в Европа. Това стана ясно по време на пресконференция по проект „КЛАУД – ориентиране на клъстерите към съвременни технологии и модел за съвместно развитие”, организирана от Сдружение „Бизнес Агенция” и във връзка със състоялата се конференция на тема „Как да подобрим конкурентоспособността на компаниите с помощта на бенчмаркинга”. Проектът е финансиран по четвърта покана на Съвместната оперативна програма за Югоизточна Европа. Водеща организация на проекта е Националната конфедерация на занаятите и малките и средни предприятия – Италия, с участието на партньори от 10 държави – Италия, Гърция, Румъния, Австрия, България, Унгария, Италия, Словакия, Сърбия, Босна и Херцеговина. КЛАУД е на стойност 1 584 253 евро и продължава до 30 септември 2014 г. Партньор от България е Сдружение “Бизнес Агенция”. Целта на проекта е да подобри конкурентноспособността на съществуващите клъстери в Югоизточна Европа с помощта на информационно-комуникационните технологии (ИКТ) и да насърчи излизането им на световния пазар, както и сътрудничеството между тях. В него са включени клъстери от Варна, които ще почерпят от опита на подобни сдружения в Европа.
В конференцията, която се състоя в хотел „Романс Сплендид” участваха представители на клъстери от Варна и региона, част от които участници в проекта.
Бенчмаркингът е процес на идентифициране на собственото представяне с това на най-добрите в съответния бранш компании, разбиране на пътищата, по които те са го достигнали, и възприемане и адаптиране на техния опит за подобряване на собственото представяне. Накратко казано – сравняване с най-добрите. В конференцията се представиха и възможностите за финансиране на клъстерите в България за периода 2014-2020 от Мустафа Чаушов – експерт от МИЕТ, включи се и представител от водещата организация CNA Болоня, Италия Марчела Контини, която разказа за, възможности и начини за подобряване на бизнеса и клъстерите. Ключов лектор по темата „Бенчмаркинг за клъстерите” беше Д-р Ричард Кийгън от Ирландия, който разясни начините за насърчаване на конкурентоспособността на компаниите с помощта на бенчмаркинга и ирландския опит. Интересът към него е бил най-голям, като се има предвид и многобройните въпроси, които участниците зададоха.
„Вече е дошло време за клъстерите в България”, коментира Венцислав Стоев от Асоциацията на българските клъстери. „Когато се представяме като клъстер по различини форуми в чужбина ни гледат по съвсем друг начин, отколкото ако сме просто фирми”, подчерта той и допълни, че е важно към тях да се включат и университетите.
Споделете текущата публикация: