Премиер, избран с гласовете на варненци и двама министри от морската столица допускат властта да действа срещу интересите на града и региона и да го съсипват.
Това обвинение срещу управляващите отправи официално ексминистърът на регионалното развитие и благоустройството и действащ депутат от ГЕРБ Лиляна Павлова.
В първите 100 дни от управлението на кабинета „Орешарски“ Павлова видя серия лоши решения и дествия, които са пряк разрез с интересите на Варна и живеещите в региона:
– Лъжа е, че ЕК е отрязала финансирането на автомагистрала „Хемус“. Това е действие на правителството, отсече Павлова. Тя е категорична, че именно правителство е орязало ОП „Транспорт“, независимо че договорените от предишния кабинет евросредства за България са повече. За сегашния програмен период за пътища и жп линии общо е имало около 2 млрд евро от оперативните програми.За новия програмен период, според изявленията на министър Десислава Терзиева, сумата е 1 500 000 000 евро.
„На практика парите са повече, но правителството на Орешарски ги е преразпределило така, че магистрала „Хемус“ и Варна не са сред приоритети им“, заяви Лиляна Павлова. Въпреки това, тя е убедена, че и и наличните пари могат да стигнат за приоритетните магистрали „Струма“ и „Хемус“.
Факт е, че основен ангажимент на България е лот 3 на магистрала „Струма“, тъй като завършването му е обвързано с понататъшното финансиране за лотове 1,2 и 4. При прогнозна стойност на двете магистрали по около 800 000 000 евро обаче, парите по оперативната програма за периода 2014-2020 година биха могли да стигнат, като се добавят към тях и икономиите, направени от предишния кабинет.
Освен това магистрала „Хемус“ в участъка между Търново и Шумен ще се обезпечава финансово като скоростен път, който макар и с габаритите на аутобан е много по-евтин, а освен това като спомагателно шосе може да бъде финансиран не само от кохезионни фондове, но и от бюджета за регионално развитие на ЕС.
Проблемът обаче идва от изявлението на министър Терзиева, че приоритет за ОП „Транспорт“ ще бъде развитието на жп мрежата в страната. Това според Лиляна Павлова също не е уместно, тъй като България може да получи между 400 000 000 и 500 000 000 евро от проекта „Свързаност на Европа“, по Дунавската стратегия, който е само и единствено за развитие на жп транспорта. Това според нея автоматично означава, че парите от ОП „Транспорт“ трябва да отиват за асфалтови пътища. Само чрез изграждане на магистрален ринг тировете ще бъдат качени на тях и ще спрат да рушат по-малките пътища и едва тогава ще паднат огромните разходи за ремонтите им, категорична беше бившата министърка.
По думите й заради това има спирания в изпълнението на част от програмите и пример затова е забавянето в програмата Регионално развитие.
Забавянето на оперативните програми ще доведе до сериозни загуби и компенсации няма да има. Каквото и да загубим, ще се води на България и на всички граждани, каза Павлова.
Сходна на ситуацията в Оперативна програма Транспорт е и по Конкурентоспособност и Околна среда. Отново имаме дисбаланс в системата и правителството не е взело решението, как ще осигури необходимото съфинансиране на общините за реализирането на важни проекти, каза още Павлова.
Тя коментира, че за новия програмен период преразпределението на средствата между програмите също е притеснително. Павлова заяви, че средствата са повече, отколкото в настоящия програмен период, няма намаление в европейското финансиране, като сега важният въпрос е как средствата ще бъдат разпределени между програмите. За съжаление, отново сме в една тройна коалиция, която ще ни договори и то не по добър начин европейските фондове в новия програмен период, каза в заключение Лиляна Павлова. Народният представител от ГЕРБ Павел Христов допълни, че правителството провежда политика През последните месеци, сме свидетели и на опити за натиск върху общински съветници на ГЕРБ в различните общини на Варна, допълни народният представител от ГЕРБ. Той обаче отказа да назове имената на съветниците, върху които е бил оказван натиск, за да не се усложни положението им.
В навечерието на новия политически сезон Павлова коментира, че се надява на сериозно обединение на всички нас по отношение искането на оставка на сегашното управление и повтори позицията на ГЕРБ за незабавна оставка на правителството на Орешарски. Стоте дни управление на настоящото правителство са безпрецедентни, визирайки непрекъснатите протести. „За тях обаче правителството остана глухо“, каза още Лиляна Павлова.
Тя бе категорична, че правителството прилага двоен аршин по отношение на градовете, управлявани от червени кметове, и другите, в които кметовете са избраници на ГЕРБ.
За пример Павлова даде проектът за устойчив градски транспорт във Варна. Въпреки че има избран доставчик на новите автобуси, доставката им практически е невъзможна. Причината – финансовият министър Петър Чобанов е писал официално на кмета Портних, че разходът от 60 млн. лв. може да остане за сметка на бюджета и покупката е изцяло на отговорността на местната власт.
С висока степен на риск и реална заплаха от тежки финансови корекции – отново на сметката на варненския бюджет, остава и проектът за дълбоководното заустване на отпадните води в курорта Златни пясъци.
Споделете текущата публикация: