твоята гледна точка
Цигарите поскъпват с 30%
Автор Vnews, добавено на 07.09.2013 година, в категории: Бизнес, Коментари (0)

С 1-1,20 лева ще се вдигнат цените на цигарите от най-продавания среден клас заради новите минимални нива на акциза, които въвежда ЕС. До края на 2017 г. той трябва да стигне 90 евро на 1000 къса, съобщава „24 часа„.

В момента средната цена на най-продаваните цигари в България е 4,50 лв., а през следващите 4 години ще стигне минимум 5,50-5,70 лв., което прави близо 30% увеличение.

Справка показва, че всъщност цените на цигарите у нас не са променяни от 2010 г. насам. Корекция не е правена дори с инфлацията през последните три години, която е 11,5%.

След последното повишение на акциза през 2010 г. не е имало друга актуализация на цените на цигарите в България. За разлика от останалите държави в ЕС, където само през 2013 г. цените са нараснали между 2 и 14%, като средният ръст за държавите от ЕС е 4%.
Сега цените на цигарите у нас са най-ниски в сравнение с останалите държави от ЕС.

Друго сравнение с останалите държави от ЕС пък показва, че кутия от една от най-известните марки е с една от най-ниските цени в България, като цигарите са по-евтини дори от тези в новоприетата членка Хърватия.

Въпреки това сравнение на преките и косвените данъци в крайната цена показва, че у нас имаме един от най-високите проценти на данъчна тежест. При средна продажна цена от 4,50 лв. на кутия в България за производствени разходи отиват по-малко от 1 лев, а останалата част – за покриването на данъци и купуването на бандероли.

Цената на лепенките, които се поставят, за да се докаже, че е платен акциз, също се оказва една от най-високите в България. Тя е 6,1 евро на 1000 къса цигари. В редица други държави от ЕС бандеролите са безплатни, тъй като цената им е покрита от държавата или пък е включена в акциза.

Поради това част от компаниите продават продуктите си на българския пазар в ниския ценови сегмент с нулева печалба и дори на загуба. За да избегнат по-дълго субсидиране, някои от международните компании вдигнаха вече цените. Например при „Филип Морис“ с 10 ст. поскъпнаха част от марките в края на 2012 г.

„Джапан табако“ вдигна цените на „Уинстън“ с 10 ст. през юли тази година. Според анализатори всички компании в България са изправени пред тежка ситуация, а голяма част от международните регистрират негативни финансови резултати.

Това означавало, че скоро и те ще последват примера на своите конкуренти. Като
плавно поскъпване може да се очаква още от следващата година в рамките на 10-20 ст. на кутия. И това при условие, че няма да бъде повишен акцизът. Поне засега от финансовото министерство не са обявили, че смятат да го вдигат още от догодина.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

Hot News

Конституционният съд допусна искането на главния прокурор
ВСС трябва да реши дали спира процедурите

Конституционният съд (КС) допусна за разглеждане искането на главния прокурор Иван Гешев да бъдат “отменени” част от промените в […]

 

Една от най-големите промени в структурата на Европейския съюз от десетилетия бе предложена от френския президент.

През последните месеци Еманюел Макрон не […]

 

Днес вицепремиерът Асен Василев обявява пакета от мерки за 2 млрд. лева помощи

Облагат цигарите с повече за още пари в бюджета

50 лева добавка за […]

 
 

към началото