твоята гледна точка
Цигарите поскъпват с 30%
Автор Vnews, добавено на 07.09.2013 година, в категории: Бизнес, Коментари (0)

С 1-1,20 лева ще се вдигнат цените на цигарите от най-продавания среден клас заради новите минимални нива на акциза, които въвежда ЕС. До края на 2017 г. той трябва да стигне 90 евро на 1000 къса, съобщава „24 часа„.

В момента средната цена на най-продаваните цигари в България е 4,50 лв., а през следващите 4 години ще стигне минимум 5,50-5,70 лв., което прави близо 30% увеличение.

Справка показва, че всъщност цените на цигарите у нас не са променяни от 2010 г. насам. Корекция не е правена дори с инфлацията през последните три години, която е 11,5%.

След последното повишение на акциза през 2010 г. не е имало друга актуализация на цените на цигарите в България. За разлика от останалите държави в ЕС, където само през 2013 г. цените са нараснали между 2 и 14%, като средният ръст за държавите от ЕС е 4%.
Сега цените на цигарите у нас са най-ниски в сравнение с останалите държави от ЕС.

Друго сравнение с останалите държави от ЕС пък показва, че кутия от една от най-известните марки е с една от най-ниските цени в България, като цигарите са по-евтини дори от тези в новоприетата членка Хърватия.

Въпреки това сравнение на преките и косвените данъци в крайната цена показва, че у нас имаме един от най-високите проценти на данъчна тежест. При средна продажна цена от 4,50 лв. на кутия в България за производствени разходи отиват по-малко от 1 лев, а останалата част – за покриването на данъци и купуването на бандероли.

Цената на лепенките, които се поставят, за да се докаже, че е платен акциз, също се оказва една от най-високите в България. Тя е 6,1 евро на 1000 къса цигари. В редица други държави от ЕС бандеролите са безплатни, тъй като цената им е покрита от държавата или пък е включена в акциза.

Поради това част от компаниите продават продуктите си на българския пазар в ниския ценови сегмент с нулева печалба и дори на загуба. За да избегнат по-дълго субсидиране, някои от международните компании вдигнаха вече цените. Например при „Филип Морис“ с 10 ст. поскъпнаха част от марките в края на 2012 г.

„Джапан табако“ вдигна цените на „Уинстън“ с 10 ст. през юли тази година. Според анализатори всички компании в България са изправени пред тежка ситуация, а голяма част от международните регистрират негативни финансови резултати.

Това означавало, че скоро и те ще последват примера на своите конкуренти. Като
плавно поскъпване може да се очаква още от следващата година в рамките на 10-20 ст. на кутия. И това при условие, че няма да бъде повишен акцизът. Поне засега от финансовото министерство не са обявили, че смятат да го вдигат още от догодина.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

Hot News

Всеки пети човек в страната живее в домакинство, което няма достатъчно пари, за да поддържа достатъчно топъл дома си, обявиха от Евростат. Като цяло за страните от ЕС 10,6% от хората […]

 

Главна дирекция „Национална полиция“ (ГДНП) предупреди за нова измама чрез съобщения от името на Пътна полиция.

„Поредният опит за измама е чрез съобщения […]

 

Първо за годината заседание на областната оперативна комисия за ръководство координация и контрол в борбата с грип и ОРЗ се проведе […]

 
 

към началото