твоята гледна точка
Спряхме тока на електромобилите
Автор Vnews, добавено на 31.07.2013 година, в категории: Бизнес, Коментари (0)

Заедно с пролетта на 2011-а година пукнаха и първите продажби на електромобили в България. Събитието бе отбелязано подобаващо – собствениците им (мобилен оператор, банка и медийна агенция) получиха ключовете си пред телевизионни камери и фотообективи от тогавашния министър на енергетиката Трайчо Трайков и столичния кмет Йорданка Фандъкова.

Оттогава изтекоха повече от 2 години, а продажбите на електромобили си останаха на (почти) същата кота. Проверка на “Труд” показа, че за изминалите 27 месеца у нас са изтъргувани 17 коли с електрическо задвижване, което средноаритметически прави по малко повече от половин МПС на месец.

Към днешна дата официалните вносители не предлагат в гамата си чисти електромобили, които се придвижват само на електричество без помощта на бензинов генератор за удължаване на прехода при изчерпване на батериите. Трите модела, които формираха първите продажби през 2011-а, са спрени от производство, но все още има наличности в централните европейски складове и могат да бъдат поръчани от вносителите у нас при интерес от страна на клиенти. Това са тризнаците “Мицубиши i-MiEV”, “Ситроен С-Зеро” и “Пежо iOn”. Колите са еднакви, цялата им техническа база е една и съща, различават се само по емблемите и някои детайли, тъй като са съвместна разработка на “Мицубиши” и “Пежо-Ситроен”.

Българските купувачи така и не се изкушиха от малките петврати хечбеци с дължина под 3,5 м, които изминават до 150 км с едно зареждане на литиево-йонните батерии с капацитет 16 киловатчаса. Симпатичните колички с тегло около 1000 кг явно се видяха непрактични на българския потребител – тесни отвътре, с малък багажник и техника, за която не се знае доколко е надеждна, а и без възможност за изминаване на по-дълги дистанции. А цената им се оказа твърде солена – от 69 000 лева нагоре.

Въпреки че се вдигна много шум за какви ли не преференции и се дадоха какви ли не идеи, купувачите на електромобили в България имат само два бонуса. Те могат да паркират безплатно в “синя зона” и да ползват данъчен кредит, за което склони бившият финансов министър Симеон Дянков след известен период на убеждаване. Но на пазара има десетки модели автомобили с двигатели с вътрешно горене, които също ползват данъчен кредит при сегашното законодателство поради факта, че са със 7 места или разполагат със заводска хомологация N1 за товарен автомобил. Така че само безплатното паркиране в “синята зона” трудно компенсира високата цена на електромобила.

Реално на пазара у нас в момента активно се предлага само един електрически автомобил, който е оборудван с бензинов генератор на ток за удължаване на прехода. Това е “Опел Ампера”, избран за кола на 2012-а година в Европа, заедно с техническия си събрат “Шевролет Волт”, който обаче не се продава директно в България.

С навлизането на наша земя “Ампера”, чиято цена започва от 92 900 лв., бързо намери двама купувачи. Единият е посолството на САЩ, другият е частно лице. С едно зареждане на батериите и резервоара на бензиновия генератор колата изминава до 500 км. Първите 80 км са изцяло на ток, а след изразходването на акумулаторите се включва 1,4-литров мотор с вътрешно горене, който произвежда ток и захранва електродвигателя с мощност 150 к.с.

На софийския автосалон през юни премиери у нас направиха още два модела с електрическо задвижване (виж вдясно), които ще започнат да се продават скоро. Генерално погледнато, представителите на автомобилните производители у нас не очакват някакво сериозно раздвижване на пазара, тъй като липсват преференции за купувачите на такива коли. Те са скъпи заради използваната техника и суровините за батериите. А високата им цена няма как да се компенсира, колкото и по-евтино да е придвижването на ток.

На електричество и без шофьорска книжка

Съвсем скоро предлагането на електромобили на българския пазар ще се увеличи с пускането на два модела на “Рено”, които бяха представени на софийския автосалон през юни.
“Туизи” изглежда нещо средно между автомобил и мотоциклет, но е на четири колела и с кръгъл волан. Предназначено е за един или двама пътници, като седалките са разположени една зад друга. Малките размери (дължина 2,32 м) улесняват радикално паркирането. А и цената на електрическото средство за придвижване не е стряскаща – 15 000 лева, като за батерията се плаща отделно наем по 100 лв. на месец. Тя захранва електромотор с две нива на мощност – базовото е със 5 к.с. и развива 45 км/ч, а топмоделът е със 17 к.с. и достига 80 км/ч. По-ниската версия ще може да се управлява и без шофьорска книжка. Батериите се зареждат на 100 процента за около 3,5 часа и стигат за изминаване на 100 км.

“Канго Z.E.” е вторият електрически автомобил на “Рено” за България. Това е баничарка на ток с цена около 40 000 лв. и наем на батерията 150 лв. месечно. Задвижва се от електромотор 60 к.с. и има пробег 170 км. Максималната скорост е 130 км/ч, а товарният обем – до 3,5 куб. м.

2 милиарда евро са инвестирани в i3

Първият сериен електромобил на БМВ бе представен едва преди три дни, а вече се появяват прогнози, че той ще промени изцяло картината на автопазара. Колата носи означението i3 и в нейното развитие са инвестирани почти 2 млрд. евро.

Малкият на размери градски модел е с карбонова каросерия, тежи 1195 кг, електромоторът с мощност 170 к.с. ускорява за 7,2 сек от 0 до 100 км/ч, максималната скорост е 150 км/ч, капацитетът на батериите е 22 киловатчаса за преход 130-160 км с едно зареждане.

Сър Алекс си запази колата

Сър Алекс Фъргюсън стана от треньорската скамейка на “Манчестър Юнайтед”, но не и от седалката на служебния си електромобил. Великият треньор предпочете да задържи черния си “Волт”, който получи през декември миналата година от спонсора “Шевролет”. Втората си служебна кола – 7-местната “Каптива”, той предостави за благотворителен търг заедно с написаното на ръка заявление за напускане на клуба.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

Hot News

Двоен удар с цената на винетките идва до дни. От първи април стойността на всички пътни такси скача, като цената им в евро също се повишава.

Винетките за автомобилите и тол таксите […]

 

16 сегашни депутати губят мандатите си в 51-ото народно събрание. Това гласи решението на Конституционния съд, публикувано на сайта на институцията […]

 

Държавният глава на Украйна взе категорично решение.

Украйна никога няма да признае окупираните територии за руски, заяви на пресконференция президентът Володимир Зеленски, […]

 
 

към началото