За близо месец на интензивен граждански протест аксесоарите на гнева навлязоха трайно в медийното говорене и наситиха динамичното интернет пространство с нови попкултурни отправни точки.
Търговският момент в битката за отстояване на ценности е странична, но все пак интересна сюжетна линия. Шествията стимулират симпатична малка икономика, задвижвана от масово търсене и предлагане на патриотични предмети, средства за продуциране на шум, „биологични оръжия“ срещу политическата класа и подръчни материали за създаване на художествен контекст.
Националната гордост и усещането за историчност на събитията се препотвърждават от хилядите знамена, шапки и шалове в бяло, зелено и червено. За разлика от грандиозни протести в минали периоди на трагикомичния български преход тук партийната символика е натоварена само и единствено с негативна енергия.
По този начин автентичността на каузата и отвращението от минали и настоящи управляващи е ясно и ярко заявена. Ще видите ходещи магазини за национални трибагреници да обикалят множеството, предлагайки късчета патриотизъм на цени от 5 и 10 лева, но не ще се натъкнете на опредметена партийна пропаганда.
Другият ключов елемент на новосъздадения протестен пазар са носителите на силни децибели – от малки разноцветни свирки, купени срещу лев-два, до мегафони за по 120 лева.
Вувузелите и тромбите се разпространяват като горски пожар през многохилядните шествия и допринасят за една гневно-празнична, тревожно-триумфална звукова среда. Имало е моменти, в които на акустично неподходящи места (като например пред централата на БСП) шумът е ставал болезнено силен. Но и желанието на хората за промяна и развод с олигархическите модели също е болезнено силно.
Специфичната протестна икономика работи в полза на съдържателите на павилиони, имали късмета да се окажат на подходящите места. Необходимостта от хиляди литри бира плюс бутилки минерална вода (предназначени и за съпричастните полицаи) държат под пара една малка част от малкия бизнес. Някои магазинчета в центъра дори обявиха 10 процента намаление за протестиращи.
На масовите граждански събрания бирата върви с яйца и домати. Те обаче играят ролята на маркираните в началото на този текст „биологични оръжия“ срещу политическите изстъпления. Хвърлянето на хранителни продукти задоволява глада за изразяване на агресия, без да се застрашава физическото здраве на врага.
Най-елегантният аспект от протестната икономика е художественото осмисляне на това, което се случва. Всеки ден стотици хора вземат кадастрони, маркери, скоч и лепило, за да разположат своите идеи върху физически носители. Ще бъде страхотно след края на всичко да се направи една открита изложба на най-яките протестни плакати.
Единствените, които не се възползват от извънредната културно-търговска ситуация, са големите марки. Креативната им пасивност може лесно да се обясни с нежелание за намеса в обществено-политическия процес, но помислете си колко тарикатски рекламни кампании може да вдъхнови гражданският бунт.
Човек няма как да не си представи пародийна версия на една популярна реклама: „Яйца – 1 лев ! Домати – 2 лева! Вувузела – 5 лева! Знаме – 10 лева! Да свалиш властта – безценно!“
И така гневът произведе потребността от протестни стоки. Засега те се очертават като продукти от първа необходимост.
Споделете текущата публикация: