Още 14 хил. малки български фирми трябва да продават в Европейската общност, а други 4 000 да работят на трети пазари до 2020 година, за да достигне страната ни средното ниво на експортна ориентираност в ЕС. Това става ясно от проекта на Национална стратегия за насърчаване на малките и средните предприятия в България, публикуван вчера от правителството за обществено обсъждане. Тези предприятия трябва да бъдат предимно от секторите компютри, оптика и електроника. С приоритет са също така фирмите, които се занимават с производството на автомобили и други превозни средства, метални изделия, както и работещите в сферата на информационните технологииинформационните услуги и издателската дейност. Създаването на нови предприятия и стимулирането на предприемачеството е от ключово значение за преструктурирането на секторите в страната, се казва в документа. Освен това до 2020 г. още 2400 МСП трябва да започнат онлайн продажби. Новите малки и средни предприятия ще могат до 2020 г. да разчитат на това, че България е държава, в която регистрацията и стартирането на нов бизнес, плащането на данъците и други задължения към държавния бюджет, закриването на фалирал по пазарен път бизнес и т.н. се осъществяват по бърз и лесен начин без допълнителни тежести за предприятията, предвижда една от стратегическите цели на документа. Като се посочва, че електронизацията и системата “Едно гише” ще улесняват значително тези процеси. Проектът на национална стратегия предвижда следващите седем години да бъдат създадени още 12 100 нови фирмии да има още 90 000 нови заети. В момента средният размер на малките фирми у нас е 5,2 души. Това е с около 1 човек повече в сравнение с микрофирмите в ЕС. Това обаче може да стане проблем, когато фирмите се окажат в затруднение, защото ще бъдат освободени повече работници. През последните години заетостта в МСП продължи да расте. Сега в сектора работят въпреки кризисния спад през 2008-2011 със 195 000 души повече в сравнение с 2004 година и надвишават дял от 3/4 от заетите в предприятията. Това са половината от заетите в българската икономика като цяло. Преди 7 години техният дял е бил по-голям, почти 78% от заетите в предприятията. Най-големият ръст в заетостта – с близо 35%, е в микропредприятията.
Споделете текущата публикация: