Близо 3 млн. лв. са профукани за воаяжи със самолетите и хеликоптерите на правителствения Авиоотряд 28 при управлението на Бойко Борисов. Това отчете премиерът Пламен Орешарски по време на парламентарния контрол вчера.Средствата са само за гориво и включват заявките както на самия Борисов, така и на други ведомства. Общо за периода от август 2009 г. до март тази година са извършени 309 полета до различни дестинации, лично отчел пред Орешарски генералният директор на Авиоотряд 28 Пенчо Пенчев.Само за екскурзиите на Борисов през последните 2 г. от управлението му били пръснати точно 1 653 699 лв. Все още не е ясно колко средства са прахосани за полетите на експремиера от 2009 до 2011 г. с „крилата на властта”, тъй като тогава Авиоотряд 28 е бил към транспортното министерство и Орешарски не разполагал с тази статистика.Въпросните похарчени милиони обаче са само за горивото на правителствените самолети. Отделно всяка година се заделят по 7-8 млн. лв. за издръжка, които отиват за обучение, заплати и осигуровки на персонала, както и за застраховки и ремонт на машините.
„Натъкнах се на редица слабости в системата за отчетност на заявките за полети с Авиоотряд 28, разказа Орешарски и посочи, че те не били завеждани по надлежния ред. Премиерът подчерта, че все още не може да се твърди категорично, че е била унищожавана информация за полетите. Той обаче разпоредил проверка за това на Главния инспекторат на МС.В добавка на прахосаните над 1,6 млн. лв. за полети с Авиоотряд 28 за нуждите на Борисов били изхарчени още 812 325 лв. от МО, за да го превозват с военна летателна техника. „Сумата е за периода 1 юли 2009 г. до 31 декември 2012 г. Не е ясно обаче какво точно се включва в нея и дали е възстановена на ведомството”, обясни военният министър Ангел Найденов. Парите отишли за общо 67 полета, 9 от които до чужбина. Заявките за тях са правени под формата на „специални задачи”, отбеляза Найденов. Главно са искани от дирекция „Правителствен протокол” на МС, т.е. били са за Борисов. Военни хеликоптери обаче са заявявани и от МВнР, МВР, МФ и МЗХ. Найденов увери, че оттук нататък ще има много строг контрол по предоставянето на военни въздухоплавателни средства за участие в протоколни мероприятия. Според него такива полети не може да се осъществяват под предлог, че по този начин се тренира екипажът, тъй като става въпрос за чисто рутинни дестинации. Освен това тези полети вдигали значително разходите за поддръжка. „Възстановяването на летателната годност на двигателите на хеликоптерите например след изтичането на ресурса от 500 часа струва по 500 000 лв. на двигател”, отбеляза Найденов.
Преди изнасянето на подробностите около воаяжите му Борисов се закани да заведе дело срещу лидера на „Атака” Волен Сидеров, който го обвини, че с военни и правителствени самолети е изнасял милиарди левове в офшорни сметки в Ливан. Шефът на ГЕРБ се зарече, че ще наеме адвокат Марин Марковски, който по-късно през деня бе засечен да излиза от парламента, вероятно след среща с него.Междувременно пък на сайта на МС бяха публикувани законодателни поправки, с които Авиоотряд 28 ще премине отново на подчинение на министъра на транспорта, а не както бе при Борисов – да е под шапката на МС.
Споделете текущата публикация: