Нов спад в потреблението отчете Националният статистически институт в четвъртък. През януари оборотите в търговията на дребно са намалели с 5,5% спрямо същия месец на 2012 г. и с 0,5% в сравнение с декември. В същото време бюджет’2013 разчита на увеличено потребление, за да върже приходите.
По-лоши са резултатите в почти всички сектори. Дори промоциите след Нова година не са успели да привлекат повече клиенти. Най-сериозен срив при продажбите на годишна база има при битовата техника, мебелите и стоките за бита. Тук потреблението се свива постоянно през последната половин година. За януари намалението е с 15,3%. На месечна база най-много падат оборотите при търговията по интернет, телефона или пощата – с 9,8%. Този сегмент отбеляза спад и през декември, но за първи път има минусов резултат на годишна база.
Изключение от негативната тенденция са специализираните магазини за храна, алкохол и цигари. През януари оборотите им са били с 11,2 на сто по-високи спрямо година по-рано. Оборотите на супермаркетите обаче са намалели и спрямо декември, и спрямо януари 2012 г.
Макар и минимален, ръст през януари т. г. спрямо декември 2012 г. има във фармацията и козметиката – 0,8%. Малко увеличение има и при компютърната техника и горивата.
“Изненадващо отчитаме по-голямо потребление при електрониката, дрогериите, парфюмерията, играчките.
Спадът при обувките и облеклата продължава, което се дължи и на голямата конкуренция там”, коментира Мариан Колев, председател на Българската ритейл асоциация.
“Колегите, особено през февруари, непрекъснато се оплакват, че продажбите не вървят. За година потреблението на млечни стоки се срина поне с 15%”, коментира Димитър Зоров, шеф на Асоциацията на млекопреработвателите. Според него причината е в ниските доходи на хората. От асоциацията на месопреработвателите още нямат данни за началото на 2013 г., но през 2012-та продажбите им са намалели с 18%.
Споделете текущата публикация: