Капитан далечно плаване Данаил Папазов е изпълнителен директор на „Пристанище Варна“ ЕАД от 2001 г. Преди това е плавал 10 години на море, бил е и суперинтендант на фериботния комплекс Варна. Възпитаник е на морската Алма матер – ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“. Завършил е и НБУ в София – стопанско управление, има и специализации в PSA London – пристанищна реформа, и в GTZ Hamburg – пристанищни модели на управление. На 53 години е, зодия Риби. Президент е на Сдружение спортни клубове „Черно море“, а от лятото на 2012 г. – и на баскетболен клуб „Черно море – порт Варна“.
– Капитан Папазов, потвърдиха ли се те окончателно в отчетите за миналата година?
– Напълно! Обработихме 9 млн. тона товари, а чистата печалба след облагане е 4,2 млн. лева. Приходите ни нараснаха със 7% в сравнение с предходната година. Причината за този ръст е, че някои от евтините товари, при обработката на които получаваме по-малки ставки, като въглищата например, намаляха, но пък се увеличиха други товари, които са доста по-скъпи – като оборудване, машини, меден концентрат, дървен материал и пр.
– Как започна 2013 г. за порт Варна? Какви инвестиции планирате?
– Годината започна сравнително по-слабо спрямо миналата. Причината за това са цените на зърното в началото на 2013 г., които бяха доста по-ниски и износителите изчакваха да се вдигнат. Зърнопроизводителите имат силози и предпочитат да съхраняват зърното, вместо да го експортират при тези ниски цени. Но корабите със зърно вече тръгват и забавянето ще се навакса. Започна раздвижване, товари се зърно за цяла Европа, Африка, Пакистан. Досега са изнесени около 110 хил. тона зърно, но все още началото на миналата година беше по-силно от сега.
– Зърно вече се товари и от пристанище Варна-Запад? Може ли да говорим за изграждане на модерен зърнен терминал и там?
– За да се направи съвременен зърнен терминал на Варна-Запад, ще са необходими около 60 млн. лева инвестиции. Работим стъпка по стъпка. Миналата година сме изнесли над 400 хил. тона зърно от Варна-Запад. Там работи магазия номер 6, при това – много добре. Сега чакаме процедура за модернизация и на магазия номер 8. Все още обаче нямаме разрешение, тъй като пристанище Варна-Запад няма подробен устройствен план (ПУП) вече 25 години. А пристанището има крещяща нужда от нова инфраструктура, но всичко става много бавно, за съжаление. Направили сме инвестиции за общо 2,5-3 млн. лева през последните 2-3 години. Продължаваме да инвестираме с цел да подобрим обработката на товари. Така че през 2013 г. предстои през Варна-Запад да изнесем трета поредна зърнена реколта. Първата година изнесохме 280 хил. тона, а миналата година – почти двойно повече. Износът на зърно за цялото пристанище миналата година беше 2,3 млн. тона, в сравнение с предходната ръстът е 11%.
– При представяне на проекта „Южен поток“ от страна на холандската компания South Stream Transport беше обявено, че за строителството на газопровода ще бъдат доставени 77 500 сегмента, а едно от основните места, през които те ще минат, е пристанище Варна. Какви са Вашите очаквания?
– Почти всички фирми, които ще снабдяват главно с тръби и оборудване проекта „Южен поток“, вече минаха на оглед през пристанище Варна, а предполагам, че са минали и през съседните терминали. Запознаха се с оборудването, с което разполагаме и което очакваме да получим след провеждането на търговете вероятно в средата на годината. Така че нашите очаквания са пристанище Варна да стане една от основните врати за получаване на оборудването за „Южен поток“. По наша информация строителството на тръбата ще започне в началото на 2014 година. Товарите, които ще бъдат доставени по проекта, наистина ще са огромно количество. Очаква се приходите от тях да дадат възможност на пристанище Варна безпроблемно да осигури своите бизнес планове за следващите 2-3 години. Конкретно за 2013 г. плановете ни са да обработим минимум 8,2 млн. тона товари и да реализираме приходи от минимум 53 млн. лева. Част от тези товари – около 2 млн. тона, се очакват само по проекта „Южен поток“. А и като се има предвид, че това е най-скъпото оборудване, наистина ще осигури инвестиционната програма на пристанище Варна за поне 2-3 години напред.
– Какво става с изграждането на терминала за опасни товари на Варна-Запад, необходим за вноса и износа на предприятията от Долината на химията в Девня?
– От 7 години насам нищо не става заради разрешителните, които се бавят. Над 1 млн. тона товари очакваме да минат през този терминал годишно, ако някой ден той бъде направен. Това са товари предимно на „Агрополихим“ – внос и износ. Терминалът за опасни товари, разбира се, ще може да бъде използван и от всички клиенти на пристанището. За съжаление процедурни неуредици около Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата не ни позволява да започнем удълбочаването, което трябва да е до 11 метра. Всичко, което ние като пристанище е трябвало да направим, сме го направили, всички документи сме изпратили в София и ни остава само да чакаме. Това е!/ Стандарт
Споделете текущата публикация: