55,7 млн. лева или повече от 1/4 от бюджета на Варна за 2013 г. трябва да отидат за финансово участие на общината в няколко проекта, финансирани от европейски програми. Това стана ясно от днешната презентация на параметрите на приходно-разходната част на местната хазна, направена от шефката на финансовата дирекция Стефка Господинова пред съветниците от комисията по финанси и бюджет. За реконструкцията на пречиствателната станция в курортан „Златни пясъци“ община Варна ще трябва да осигури през тази година 5,6 млн. лева, а общото й участие в него е 13 млн. лева. 27 млн. лева ще трябва да намери местната администрация, за да бъде стартиран проекта за интегриран градски транспорт в пълния му обем. Към момента има обявена поръчка за закупуването на 70 нови автобуса за общинската „Градски транспорт“ на стойност 42 млн. лева. Общото участие на общината в проекта е 52 млн. лева.
За новите тролеи, които трябва да пристигнат по линия на ОП „Околна среда“ общината ще трябва да осигури финансов принос от 15 млн. лева и то в рамките на тази година. За изграждането на 6 къщички за извеждане в тях на деца от интернати са необходими 1,7 млн. лева, а още 2,6 млн. лева ще глътне системата за управление на отпадъците.
От представянето на г-жа Господинова не стана ясно как община Варна възнамерява да осигури всички средства при бюджет от 209 млн. лева. Бе лансирана идея парите да са заем от FLAG и Европейската банка за възстановяване и развитие. По време на общественото обсъждане на проекто-бюджета стана ясно също, че банковият заем е третият източник на финансиране. На този етап обаче той не изглежда да е много актуален или още по-малко предпочитан.
Парите за улици – над 18 млн. лева
Над 18 млн. лева станаха след последното пренареждане на бюджета средствата, които ще бъдат похарчени за преасфалтиране. Към първоначално предвидените от общината 12 млн. лева с решения на комисиите към местния парламент отиват 2-та милиона за зала по бадминтон, както и 4,5 млн. лева, предвидени за южното платно на пробива „Левски“. На този етап двата обекта остават на заден план, за да бъдат изцяло преасфалтирани и ремонтирани основни пътни артерии във Варна.
Община Варна очаква и около 15 млн. лева за капиталови разходи от държавния бюджет. Част от тях вече бяха обявени от представители на кабинета – 4 млн. за за разширение на детски градини и 1 млн. за нова
спортна зала в училище „Елин Пелин“. Голяма част от останалите милиони най-вероятно ще бъдат насочени отново към ремонт на улици, с което бюджета за възстановяване на пътната настилка ще се завърти около сумата от 28 млн. лева.
С решение на комисията по бюджет и финанси бяха увеличени парите за здравеопазване и култура. Спор възникна около ТУБ – диспансера и пречиствателната му станция, която се „строи“ вече пет години. Първо да се реши съдбата на здравното заведение и тогава да се мисли за пречистване на опасните отпадъци, които изхвърля, решиха съветниците от финансовата комисия. От групата на бившия шеф на финансовата комисия Янко Станев предложиха диспансера спешно да бъде закрит, а дейността предоставена на друго здравно заведение.
След цялото пренареждане бюджетът на Варна за 2013 г. набъбна до 211 млн. лева. Първоначалното предложение на администрацията, анонсирано на общественото обсъждане, беше макрорамка в размер на 198,7 млн. лева при 184,2 млн. лева за 2012 г. и 203,7 млн. лева (в това число и банкoв заем в размер на 12 млн. лева) за 2011 г. На съветниците от комисията по финанси и бюджет бе предложена за гласуване цифра от 209,7 млн. лева. В крайна сметка на заседанието на Общинския съвет на 20 февруари ще влезе за дебат бюджет от 211 млн. лева – един от най-високите в демократичната история на Варна.
Споделете текущата публикация: