Високите сметки за ток за януари изкараха хиляди варненци на протест в неделния ден. Това доказа, че жителите на морската столица все още не са загубили напълно волята да се борят за правата си.
Започнал плахо, предимно от пенсионери, протестът прерастна в лавина от недоволство. Отчаяни варненци първо блокираха движението пред общината. Няколко възрасти протестиращи легнаха на земята като демонстрация на отчаянието и тежкото си финансово положение. По-късно недоволството ескалира и протестиращите поеха към Аспарухов мост, където блокираха напълно движението за автомобили и в двете посоки. Само бременна жена и две деца с температура успяха да пробият кордона на недоволните. Колоната с чакащи автомобили е дълга повече от километър.След като освободи Аспаруховия мост, шествието се отправи към ул. „Девня“, където са офисите на енергийната компания за Североизточна България. Протестиращите хвърляха по сградата яйца, кофички мляко, както и тас от автомобил. Полицаи задържаха мъж на средна възраст, който хвърли камък и счупи едно от стъклата. В София пък енергийният министър Делян Добрев бе атакуван със снежни топки.
Недоволството от високите сметки за ток пламна в цялата страна. Увеличението за абонатите е от 30 до 150-200 процента спрямо платеното за декември, което накара хиляди протестиращи да излязат на улицата.
Скандирания „Мафия“, „УУУУ“, „Спрете геноцида“ и пр. огласяват улиците. Спонтанно организирана, тълпата заплашва да блокира задълго движението в града. мобилизирани са полицейски патрули, които се опитват без особен успех да въведат ред.
Докато недоволните протестират, от Енерго Про изпратиха съобщение в което за пореден път обясняват за ниските температури и по-дългия период на отчитане на ползваната енергия, които са в основата на инфарктните януарски сметки. Ето и съобщението:
От началото на годината енергийното дружество е консултирало 2 130 битови клиенти за януарските сметки на денонощния телефон 0700 161 61. Друга група клиенти са получили разяснения за размера на задълженията си и техния индивидуален период на отчитане от консултантите в центровете за обслужване на клиенти. Най-лесният начин да се получи консултация с експертите на ЕНЕРГО-ПРО е чрез денонощния телефон, който е обезпечен с достатъчен брой консултанти в кол центъра на компанията, за най-бързо и качествено обслужване на свързалите се граждани.
От 1 януари до 8 февруари 2013 г., 302 клиенти са подали писмени жалби за високи януарски сметки. Тази цифра е с 6,5 % по-малка в сравнение с количеството приети жалби за сметки през същия период на 2012 г. Постъпилите до момента жалби представляват 0,03 % от общо 1 020 000 места на потребление, до които компанията доставя електроенергия. Също така, от началото на януари компанията е приела 400 молби за разсрочване на задълженията, което е в рамките на нормалното количество молби от този тип през зимните месеци. Всички жалби и молби за разсрочване се разглеждат индивидуално.
Средната сметка за месец януари 2013 г. на битовите клиенти е с около 25 % по-висока от средната сметка за януари 2012 г. Анализите показват, че 13,8 % от тази разлика се дължи на увеличението на цената на електроенергията от 1 юли 2012 г., а останалата част от повишението е вследствие на по-дългия отчетен период, включен в сметките за януари, по-големия брой празнични почивни дни през 2012 г. и по-ниските средни температури. Така например, през отчетния период, включен в сметката за януари 2013 г., средната температура е била с 3,1 градуса по-ниска отколкото през отчетния период, включен в сметката за януари 2012 г. Също така, през декември средната температура е с 8 градуса по-ниска от средната температура през ноември, което се отразява чувствително на потреблението на електроенергия през зимните месеци.
Споделете текущата публикация: