Началото на края слага Картата за електронна идентичност, добиваща популярност като „електронно ЕГН“, пише Стандарт. Картата съдържа чип с уникален код и слот за втори чип, който ще носи квалифицирания е-подпис, здравно досие и други е-данни.
От средата на февруари – месец и половина преди обявения в началото на миналата година срок, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията започва раздаването на първите 5000 безплатни карти, с които ще започне тестването на системата. Въвеждането на картите с е-ЕГН е основна част от проекта на ведомството „Подобряване на административното обслужване на потребителите чрез надграждане на централните системи на електронното правителство“, финансиран по ОП „Административен капацитет“.
Хиляда е-карти ще получат студенти, докторанти и преподаватели по информационни и компютърни технологии във ВУЗ, тъй като те са сред най-активната част на нашето общество, заяви министър Ивайло Московски на среща с ректори на осем водещи ВУЗ-а у нас. Това е стъпка от стратегическото партньорство на министерството с академичната общност в областта на е-управлението, каза Московски.
Над 400 карти с електронно ЕГН са запазени за журналисти, а останалите над 3500 – за предприемачи и служители от IT-сектора, лекари, адвокати, нотариуси и държавни служители, отговорни за е-услугите.
До края на седмицата избраните 5000 граждани ще трябва да представят попълнени декларации със своите данни за издаване на първите карти.
Чрез тях всеки гражданин като физическо или юридическо лице ще може да се идентифицира пред електронното управление на страната и да използва всички е-услуги на държавната и общинските администрации. Така той вече няма да обикаля ведомствата, за да получи някаква услуга, а ще може да я заявява директно от лаптопа си. Осемдесет на сто от административните услуги у нас се предоставят от общините, които също въвеждат е-достъпа. От май 2013-а Столична община ще предоставя 50 нови е-услуги, които ще се ползват с новата карта. По проекта „Развитие на административното обслужване по електронен път“ се подготвя автоматичен обмен между 34 важни регистъра като Имотен, Кадастър, Регистър на особените залози и др., документи от които също ще се получават с е-карта. На следващ етап с нея ще може да се участва в обществени обсъждания на важни теми, както и да се гласува онлайн на избори и референдуми.
Освен че ще пести много лично време и нерви, използването на картите за е-идентичност ще носи много финансови икономии на хората и администрацията и ще намали драстично корупцията, категоричен е министър Московски.
Водят се разговори с МВР е-ЕГН да бъде вградено в личните карти след 2016 година.
С картата за е-идентичност постепенно ще се пренесем в цифровия свят, в който през лаптопа и мрежата можем да правим всичко.
ВЪПРОСИ И ОТГОВОРИ
– Какво е електронната идентичност?
– Смарт карта с уникален цифров код, който дава възможност всеки гражданин като физическо или юридическо лице да ползва е-услуги и да участва в е-управлението и е-бизнеса. За целите на е-бизнеса към кода в смарт картата се добавят символи, които съдържат информация за сферата на дейност на притежателя на електронното ЕГН.
– Кой има право на карта за електронна идентичност?
– Българските граждани над 14-годишна възраст и дългосрочно пребиваващи чужденци в България.
– Какви данни съдържа е-картата?
– Е-картата не съдържа лични данни, а само името на притежателя й, защитен код и парола. Така че ако загубите картата си, няма опасност от злоупотреби. При използване на електронното yЕГН в Интернет не може да бъдат откраднати лични данни, защото такива няма.
– Задължителна ли е е-картата?
– Е-картата няма да бъде задължителна.
– Колко ще струва е-картата?
– Тя ще е по-евтина от личната карта, като се очаква цената й да бъде под 20 лв. Предвижда се обаче валидността на картата да бъде препотвърждавана всяка година, за да се избегне рискът от фалшификация. За целта най-вероятно ще се събира годишна такса.
– Отпада ли квалифицираният електронен подпис?
– Хората, които имат електронен подпис, могат да го прехвърлят в новата е-карта. С въвеждането на дигиталното ЕГН електронният подпис няма да отпадне, а ще стане допълнение към него, но без вече да се съдържат лични данни на лицето като адрес, телефон и др.
Споделете текущата публикация: