Радан Кънев е зам.-председател на ДСБ. На националното събрание на тъмносинята партия бе номиниран за водач на варненската листа. 37-годишният юрист е от стар варненски род. Семеен е. Има едно дете.
– Г-н Кънев, Варна е голямата болка на лидера ви Иван Костов. Как гледате на номинацията си за водач на листата на ДСБ като предизвикателство или като своеобразен наказателен тест?
– ДСБ е първата ми партия. Членувам в нея от 90-те години. Бил съм доброволец, председател на районна организация, член на националното ръководство, сега съм зам.-председател на партията. Извървял съм всички стъпки сам. Веднага, след като влязох в ръководството през 2009 г. поисках Варна. Още тогава Варна за мен бе градът-символ и матрица за онова, което се случи по-късно в държавата.
– Какво имате предвид?
– Загуба на политическа идентичност в името на гешефти. Затова гледам на номинацията си като на голямо предизвикателство. Никога не съм губил варненската си идентичност и не мога да приема този град да е флагман на лоши политически практики, със съсипана икономика, резултат от продължително лошо управление.
– И как смятате да промените тази картина, при положение, че Варна дори няма син депутат в 41-ия парламент?
– Няма какво да се лъжем – нашата цел е да изкараме мандат. За да не бъде непосилна промяната във Варна, е нужна мобилизация на десните избиратели. Аз знам, че над 50% от варненци са десни.
– И как смятате да ги върнете към урните тези варненци?
– Като ги убедим, че заедно сме в състояние да постигнем промяната, основно икономическа. Трудно обяснима е тенденцията от 2001 г. насам Варна са изпада все повече в изолация. Смятам, че градът трябва да има безмитна зона, модерно пристанище…
– Говорите за изолация, но не можете да отречете, че след толкова години говорене ГЕРБ се зае с осигуряването на пари за довършването на магистрала „Хемус“?
– ГЕРБ ще обещават „Хемус“, но не съм сигурен, че ще се случи. Да не забравяме, че големите пробиви по това трасе датират от управлението на кабинета „Костов“. От тогава е трасето до Търговище, Витиня, отсечката на Велико Търново.
– А вашето становище за пристанището какво е? Във Варна от известно време се блъскат здраво две тези – едната, на градския лидер на БСП – че товарните дейности трябва да влязат навътре, а сегашният порт да се превърне в скъпарска зона за яхти и забавления, и втората – на ГЕРБ, която залага концесия на порта и развиване от концесионера.
– Имаме много конкретни и ясни виждания по тази тема. В момента се подготвя експертната оценка за съживяването и развитието на Пристанище Варна. Защото в момента портът е практически земеделско пристанище на Добрич. Нужно е съживяване, нови контейнерни терминали. Варна заглъхва в тази посока. Не може в град с толкова университети и възможности за бизнес, туризмът да е основен източник на доходи. Защото туризмът, за съжаление, означава ниски и нередовни доходи.
– А „Алея Първа“ как се вписва във вижданията ви за съживяване на града?
– Позицията ни е ясна – това е 100% държавна земя и сделката трябва да бъде атакувана. Сегашният президент трябваше да заведе дело от името на държавата.
– Не знам дали знаете, но част от варненци очакват този мегапроект да се случи, защото крайбрежната алея е в окаяно състояние и тях не ги интересува кой ще я приведе във вид, достоен за лице на морска столица?
– Не знам дали този мегапроект е икономически обоснован. Смятам, че съществува риск зоните за се окажат с ограничен достъп и голяма част от варненци ще бъдат лишени от възможността да ходят там.
– В този контекст, как ще коментирате местната закачка „Добре дошли в града на ТИМ“?
– Влиянието на ТИМ е огромно. Но, ако сме съгласни, че България граничи с ТИМ, означава да признаем, че има разпад на институциите. Икономиката не търпи празно. Ако има липса на инициативност от изпълнителната власт в града, а в общинския съвет се правят договорки и алъш-вериш, общественият интерес логично ще допусне на негово място да се настани частният. За мен обаче България граничи с Черно море. И смятам, че всички трябва да обединим усилията си да върнем обществения интерес на масата.
Споделете текущата публикация: