Седемцифрена сума обезщетение на „Транстриумф холдинг“ АД дължи общинската фирма „Градски транспорт“ по договора за изкупуване на частната фирма, който общинското дружество така и не финализира. Неплащането е причина общинският превозвач да работи в момента изцяло в зависимост от частния, тъй като заради неплатеното обезщетение „Транстриумф холдинг“ АД има право за запорира сметките на „Градски транспорт“, тъй като на 19-и е изтекъл срокът за реакция на неизправната страна по официално депозирана от частната компания нотариална покана.
До патовата ситуация се стигна след серия от противоречиви и взаимноизключващи се решения и действия от страна на Общинския съвет – в предишния и в настоящия му състав, който е 100-процентовият собственик на „Градски транспорт“.
Повече от година градските парламентаристи бълваха решения, упълномощаващия стария директорски борд на общинския превозвач да купи 100% от акциите на частния, след което същият орган на местната законодателна власт реализира серия отменящи гласувания. С което практически доведе ситуацията до мат с пешката, тъй като процесът между двете търговски дружества стартира като за изкупуване и в него бяха заложени търговски, а не политически клаузи. Преговорите между двете търговски дружества се състояха, подписан бе предварителен договор със съответните отговорности на двете страни, включително и санкции при неизправност на всяка от тях.
В резултат на обявения заден ход по сделката, политиците си задвижиха политическите лостове за привличането на над 100-те милиона европари, а търговските дружества логично влязоха в казус „неизправност“ и търсене на отговорности по правилата на търговските отношения.
Този развой обаче дойде вповече за политическите функционери в градския парламент и те се опитват да го прехвърлят в чужди дворове, за да не се опарят.
Експертът на ГЕРБ по транспорта Марио Шиваров поиска старият борд да обсъжда с частния превозвач спорната тема. Организационният секретар на управляващата партия Павел Христов пък даде идея юристи да влязат в ролята на медиатори, за да може проблемът да се реши извън съда. Председателят на транспортната комисия Иван Луков пък директно обяви, че спорът е между две търговски дружества и комисията приема само за сведение информацията за риск от срив на „Градски транспорт“ заради претендираната неустойка.
Дали кметът Кирил Йорданов ще влезе в темата публично, предстои да видим. За това го призова червеният Аврам Тодоров.
Срокът за стартиране на преговорите между двете дружества, които съветниците препоръчаха, е в рамките на тази седмица.
Изпълнителният директор на „Транстриумф холдинг“ АД Антраник Шакариян бе категоричен, че няма намерение да дестабилизира сектора със запор на сметките на „Градски транспорт“, но, че ще продължи да остоява правото на труд на работниците си, които са над 1200 души.
Както и да излезе „Градски транспорт“ от спора по обезщетението, което дължи на „Транстриумф Холдинг“ АД, общинското дружество е в тежко икономическо състояние, не скриха съветниците. Опит за частична реанимация местната власт ще направи с пускането на 280 000 лв. за пенсионерските карти от общинската хазна. Междувременно обаче „Градски транспорт“ е в поредната си куца ситуация, тъй като има опасност съчленените автобуси да си останат в гаражите. Заради спорен терен, дружеството трябва да си осигури нов подход за машините. Трябва, но не го прави, защото няма пари и за оперативната си дейност и иска от бюджета. От там обаче не е ясно дали и кога ще бъдат отпуснати поисканите 55 000 лв. Ако парите не дойдат, след 15-и ноември ще бъда принуден да пускам само соло автобуси по линиите ни, призна вчера шефът на общинското дружество Веселин Михайлов. Той не уточни, ако това стане в зимните месеци, как ще се отрази на обслужването на пътниците, които ползват машините на „Градски транспорт“.
Ще стигне ли управленска мощ и мъдрост на управляващите Варна да съхранят от срив обществения транспорт, предстои да стане ясно в идните няколко месеца, в които се очаква да тръгне и еврофинансирането за интегрирания градски транспорт в размер над 100 млн.
Споделете текущата публикация: