До 30 юни догодина във всички асансьори трябва да бъдат монтирани устройства за контрол на товара. Другият вариант е в кабината да се сложи врата, която да ограничи площта за пътниците. Целта е да се избегнат злополуки заради претоварване. Това предвижда промяна в наредбата за безопасната им експлоатация, публикувана за обсъждане от икономическото министерство. С новите текстове е записан график с конкретни мерки за следващите 11 г., пише „24 ЧАСА„.
Когато за контрол на товара се сложи врата, трябва да има и електрическо предпазно устройство, което да не позволи движение на кабината.
Друго изискване е асансьорите да бъдат дооборудвани с аварийно осветление, което да се включва автоматично при прекъсване на нормалното електрическо захранване.
До 31 декември 2014 г. пък шахтите на асансьорите трябва да бъдат с осветление, а в тях и върху покрива на кабината да се монтират устройства за аварийно спиране. Година по-късно в кабините трябва да се поставят устройства, които при авария да позволят разговор между пътниците и фирмата за аварийно обслужване. Това щяло да ограничи случаите, в които пътниците сами излизат от блокиралото съоръжение.
До 31 декември 2023 г. под кабината на асансьорите в жилищните сгради трябва да бъде монтиран щит, който да предпазва пътниците от падане в шахтата. За останалите сгради срокът ще изтече през 2018 г.
Задължението за изпълнение на изискванията е на ползвателите. Това означава, че в жилищните сгради разходът се поема от всички съседи.
„В зависимост от конкретния тип асансьор разходите ще бъдат от няколко десетки до няколкостотин лева. Предвид обстоятелството, че те ще бъдат направени в един продължителен период от време – до 2023 г., считаме, че няма да има значителен негативен финансов ефект върху домакинствата“, коментираха от министерството на икономиката.
В света няма асансьор без контрол на товара. У нас са около 90 хил., коментира Илия Златанов, главен секретар на Българската асансьорна асоциация. Устройствата за контрол на товара струват около 150 лв.
Според Златанов всички стари асансьори трябва да бъдат подменени, а не да се правят козметични промени. За целта страната ни можела да поиска финансиране от еврофондовете, както правели други държави.
Споделете текущата публикация: