Когато Таши Сангмо била на 17, се омъжила за 14-годишния си съсед в отдалечено хималайско село в Непал, но като част от „сделката“ се съгласила да се омъжи и за по-малкия му брат.
В древни времена синовете в почти всяко семейство в горната част на региона Долпа се женили заедно за една жена, но практиката на многомъжество (полиандрия) позамряла, след като регионът започнал да се отваря към съвременния свят, пише в материал Франс прес.
„Така е по-лесно, защото всичко, което имаме, остава в едно семейство, не се разделя между няколко жени, за всичко отговарям аз“, казва Сангмо, която говори тибетски диалект.
„Двама братя носят парите у дома, а аз решавам какво да правя с тях“, споделя тя.
Когато Сангмо се омъжила за Мингмар Лама преди 14 години, станало ясно, че братът на съпруга й – Пасанг, който тогава бил на 11 години, по-късно също ще стане част от семейството, както повелява вековната традиция, която съществува само в няколко изолирани от света хималайски села. Сега тримата имат общо трима синове – съответно на 4, 6 и 8 години.
„Исках да споделя тази връзка с брат ми, защото животът ще е по-лесен и за двама ни“, разказва 25-годишният Пасанг в семейния дом в село Симен, който е на 5 дни път пеш от най-близкия град и се намира на 4000 м надморска височина.
Браковете там са уредени – семейството избира съпруга за най-големия си син, а неговите по-малки братя имат възможност по-късно също да се оженят за момичето.
В някои случаи дори съпругата помага с отглеждането на бъдещия си съпруг и имат сексуални отношения с тях едва когато са достатъчно зрели.
За разлика от повечето мъже в Непал, съпрузите в полиандрични бракове участват активно в домашните задължения, помагат с готвенето и грижата за децата, докато жените се разпореждат с парите.
Честно не е ясно кой от двамата мъже е биологичен баща на детето, но отрочето нарича татко и бащата, и чичото. Най-интересното е, че в семейството няма ревност.
Животът в Долпа е прост, но тежък. Полиандрията помага и при разпределението на труда между братята – единият се грижи за добитъка, а другият например помага на жената на полето.
Мнозина смятат, че полиандрията е начин жената да се подсигури, че няма да остане сама, ако един от съпрузите почине. Продължителността на живота там е само 48 години за мъжете и 46 за жените.
60-годишната Таджом Гурунг от село Салданг изгубила съпруга си преди около 30 години. Тя обаче била омъжена за двамата му по-големи братя и сега живее с единствения оцелял от тях.
„Когато вкъщи бяхме всички заедно, се редувахме в леглото с жена ни, никой не се е притеснявал за това“, обяснява 67-годишният Чойокап.
Досега Долпа е запазила начина си на живот, но увеличаващите се туристи малко по малко променят мястото.
По покривите на каменните къщи се появяват сателитни чинии, които дават на местните жители възможност да видят с очите си модерния свят, чиято представа за романтична връзка е далеч по-различна от тяхната.
Само преди едно поколение полиандрия е имало в 80% от домакинствата там, сега тя е факт при едно от пет семейства, а до след две поколения най-вероятно ще изчезне завинаги.
Засега обаче тя е жива сред поколение, за което бракът е изцяло свързан с прагматичност и оцеляване. „Полиандрията държи семейството свързано, когато животът е труден. С повече братя домакинството е по-силно, а децата имат повече шанс за добро бъдеще“, споделя Чойокап Гурунг.
Споделете текущата публикация: