Общините ще изпаднат в пълен пат, ако проектът за Закон за държавния бюджет бъде приет без бързи и сериозни промени. Това стана ясно на срещата на кметове, председатели на общински съвети и общински финансисти с народни представители от ГЕРБ.
В проекта на Закона за държавния бюджет 2013 е заложено общинските бюджети да се приемат 20, вместо досегашните 45, дни след гласуването на разчетите в държавната хазна. Това е невъзможно и нелогично, коментира ковчежникът на Варна Стефка Господинова. Според нея няма грам логика Варна или която и да е друга община да приема бюджета си 20 дни след държавния, при положение, че указанията за прилагане на нормите в Закона за държавния бюджет имат законови 30 дни за излизане. Указанията на Министерството на инансите също излизат до месец след Закона, а те практически съдържат 90% от приложенията. Ако несъответствията не бъдат изчистени общините може да се изправят пред безумната ситуация месец след приемането на бюджета си да го актуализират, тъй като не съответства на указанията, обясни Господинова и настоя за запазване на разумен срок между приемането на държавния и общинския бюджети.
Невъзможни за изпълнения според Господинова са и изискванията на проекта на Закона за държавния бюджет всеки европроект да бъде залаган с фиксирана план-сметка.
„Ако това се случи, реално няма да бъде възможно придвижването на проектите, на чието финансиране разчитаме да реализираме инвестиционни програми, предупреди Господинова. Причината: Общините практически финансират с оперативни средства и заеми европроектите и след приключването им реално отчитат разходите и си получават вложенията, което най-често излиза от рамките на годишните разчети. Заковаването на план-сметки ще направи тази финансова гимнастика невъзможна, а общините практически ще бъдат лишени от евросредства за инвестиции. Господинова призова депутатите да настояват държавната хазна да поема средствата за издръжка на новооткриващите се детски градини и заплатите с осигуровките на работещите в тях“, тъй като общините не са в състояние хем да поемат тези разходи, хем да не вдигат таксите за децата, както и местните налози.
„Искаме законът да позволи общинските бюджети да са по-гъвкави, тъй като в момента всички приходи са за целеви разходи, а останалото трябва да покриваме с постъпленията от данъци, които са постоянна величина“, обясни финансистката на Варна.
Според зам.-кмета по финанси на община Аксаково освен Законът за държавния бюджет и Законът за местното самоуправление и местната администрация не съответстват на реалните условия, в които общините работят. Идния месец кметовете от Националното сдружение на общините в България ще изготвят списък с предложения за корекции и в него.
„Около 1 млрд. лв. са загубите, които общините са понесли от кризата. В резултат на това Националното сдружение на общините подготвя предложения за приемане на санитарни минимуми, които да гарантират нормалното осигуряване на средства за децата, социалните услуги, инвестициите в общинска инфраструктура и съфинансирането на европроектите“, каза кметът на община Аксаково Атанас Стоилов.
От името на кметовете от Варненска област той поиска държавата да осигури на общините 92 млн. лв. – 42 млн. от които – за капиталови разходи, 43 млн. – за пътища и 7 млн. – за зимна поддръжка (б.а. по официални данни община Варна харчи годишно около 3 млн. лв. за зимна поддръжка, а държавата й фиксира за тази дейност 30 000 лв., които по думите на експертите не стигали и за еднократно качествено опесъчаване на Аспаруховия мост). Според сметките на общинските финансисти от Варненско общините имат нужда и от 139 млн. лв, за да гарантира участието си по европроектите.
Исканията за промени в Закона за държавния бюджет депутатът от ГЕРБ Емил Радев определи като логични и справедливи и пое ангажимент от името на колегите си от управляващата партия да ги постави преди окончателното приемане на Закона за държавния бюджет за 2013 г.
Споделете текущата публикация: