Моряците от „Св. Николай“ чакат милост от испанската Темида. Искаме на съд в Мадрид, заявили пред роднините си мулетата. Моряците ни, които „изгоряха“ с 3 т дрога на борда на „Св. Николай“, твърдят, че ключов свидетел може да разплете кокаиновата нишка, заявиха близките им на вчера на пресконференция в Дома на моряка във Варна. Моряците настояват за втора среща с вътрешния министър Цветан Цветанов. „Смяната на собствестността и името на кораба е схема за заличаване на следи от виновните“, убедена е Ивелина Атанасова, балдъза на капитана Иван Станчев. В сряда тя и останалите близки на моряците имаха среща и със собственика на „Св. Николай“ Дойчин Дойчев.
Моряците ни искат да ги съдят в Мадрид, пише „Стандарт„.
Корабът „Св. Николай“ е сменил не само името, но и собственика си по време на „кокаиновия“ курс, обясняват близките на моряците. И смятат, че хаосът – с прехвърлянето на собствеността и прекръщаването, е преднамерен – с него трафикантите искат да замажат следите си. Балдъзата на капитан Иван Станчев – Ивелина Атанасова, разказа вчера, че корабът е отплавал през март като „Бургас 3“. И, когато зет й се е качил на борда, чорбаджиите били от фирма „Новета“. После, като „Св. Николай“, собствеността поела „Нордпул“. Оказва се, че седалищата и на двете компании е в Лондон. А в двете фирми съдружници са Дойчин Дойчев и неговите партньори от „Борд Марин“ ООД и „Сийборд трейд“. Чартьор на кораба се явява фирма „Привиати“, регистрирана
в Британските Вирджински острови, а неин собственик е „Нотингам холдинг“, с представител Джеймс Андерсън. Той е англичанин с паспорт от ЮАР, но – по информация на близките на моряците, до момента не е разпитван. През март Дойчин Дойчев пътува до Кейптаун, ЮАР, за да сключи договор за таен чартър с Джеймс Андерсън.
А се оказва, че фирма „Привиати“ е чартьор и на друг печално известен кораб – „Св. Георги“, който бе арестуван край Истанбул преди по-малко от месец за неплатено гориво за около $ 200 000.
Ивелина Атанасова посочи още, че до юни месец „Св. Николай“ е качвал екипаж – последният моряк е взет от Гана. Тогава корабът получил заповед да плава назапад, към бреговете на Бразилия. Точно направление за пристанище нямало, защото се очаквало да го подаде фирмата чартьор. По-късно „Св. Николай“ поел към френска Гвиана, отново без направление. Това, според Дойчин Дойчев, е било напълно нормално. Пак според собственика, „Св. Николай“ стоял на дрейф край Бразилия 2 дни.
После чартьорът наредил да следва обратния курс към Кабо Верде, за бункироване, без да е натоварена никаква стока. На въпрос на близките на моряците дали сателитният телефон на кораба е бил изключван сателитния, Дойчев отговорил, че корабът не е губил връзка нито за секунда. А, щом стигнал бреговете на Кабо Верде, „Бургас 3“ сменил името си със „Св. Николай“ и били подписвани договорите с новите собственици – фирма „Новета“.
Близките на моряците-мулета бяха категорични вчера – неяснотите около прехвърлянето на кораба трябва да се изчистят, защото в момента доказателствата се размиват, както и вината за пратката от 3 т кокаин. Засега 100% ясно е само, че че са липсвали всякакви документи за товара на борда. Роднините обаче са категорични, че моряците, начело с капитана, или не са подозирали какво има в пакетите – защото бил опаковани като захар, каквато носили в предния рейс, или под заплаха и принуда са мълчали.
„Какво са можели да направят – да скочат от борда или да ни ги върнат в ковчези?“, питаха риторично моряшките жени. Те твърдят, че има ключов свидетел, който не е част от екипажа, но е бил на борда на „Св. Николай“ в началото на август – качил се и слязъл. Близките са убедени, че той би могъл да каже ценни за разследването факти, но не е разпитван. Твърдят, че знаят името му, но вчера отказаха да го назоват.
Споделете текущата публикация: