След шокиращите разкрития за рекордно количество храна с изтекъл срок на годност в столичния супермаркет „Европа“, контролните органи започват масови проверки. От началото на следващата седмица Агенцията по храните щателно ще проверява складовете на големите търговски вериги.
Хипермаркетите, магазините и складовете стават мишена на хранителните инспектори. От понеделник започват масирани проверки по щандовете и складовете им. Акцията на стартира след като в хладилниците на столичен магазин от верига „Европа“ бяха засечени 1200 кг храни с изтекъл срок на годност.
Стар трик на търговците е да слагат нови етикети на бракувани стоки и да ги пускат отново в продажба.
Дори и в най-големите хипермаркети храната с изтекъл срок на годност в складовете не трябва да надвишава 100-200 килограма. Контролните органи предвиждат глобите за нарушителите да скочат – от 10 000 на 50 000 или дори 100 000 лева.
„При проверките ще се извърши инспекция, както в складовата база, така и в самата търговска зала, и при констатиране на място на някакви отклонения при органолептиката, цвят и мирис ще взимаме проби. Ако те покажат, че има отклонения, ще последват и санкции“, заяви пред bTV д-р Силвия Каменова от Агенцията по безопасност на храните.
Капаните в магазина: Сред триковете истински хит е така наречената „двойна цена“ на стоките.
В условията на постоянно поскъпващи храни и свито потребление, много търговци прибягват до различни трикове, като например да намалят грамажа, но да запазят цената.
Значително са се увеличили оплакванията от клиенти за подобни „капани“ в търговската мрежа, пише Труд.
Дори и при измамите в хранителните магазини си има мода. Истински хит е така наречената „двойна цена“ на стоките. Тя е една за потребителя и съвсем друга за касиера, обясняват от Комисията за защита н потребителите
„Ако искате да си купите сирене и видите, че е по-евтино с лев на килограм, отивате и си го купувате. Но след това се оказва, че цената не е такава, каквато е написана на щанда“, обясни Иван Бъчваров от Комисия за защита на потребителите.
Уловката на търговеца е в общата сметка и стопяването на разликата в дългата касова бележка.
Промоционалните оферти за храните също крият рискове, защото може да се окажат фалшиви.
Масово търговците злоупотребяват с етикетите и цените, съобщи bTV след своя проверка.
„Цените не са обявени на видно място, освен това на част от стоките цените са обявени за единица мярка, без да са обявени за съответната разфасовка“, обясни Лиляна Кираджийска, главен инспектор в КЗП.
Или иначе казано, върху бучката сирене, например, трябва да има точен грамаж и единична цена. Някои от производителите също прибягват до хитрини, като намаляват грамажа, но замразяват цената.
За да не попадаме в капаните на търговците и производителите, трябва да четем внимателно, съветват експертите.
Споделете текущата публикация: