Очаква се поевтиняване на цените на горивата през следващите месеци. Това прогнозира в Пловдив министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев, докато по същото време пропан-бутанът подскочи за крайните потребители.
По думите му последните повишения били сезонни, тъй като петролът и доларът поскъпнали, което се отразило на цените на черното злато по целия свят. Очакваното поевтиняване няма да е съществено, но все пак е възможно свиване с около 3-4 стотинки, а дори и малко повече, прогнозира Добрев. Цена от три лева за литър на най-масовия вид бензин А 95 няма как да бъде достигната, категоричен бе министърът. Засилването на европейската валута ще даде въздух в цените на горивата не само в България, но и в целия ЕС.
Според министъра само две са нещата, които могат да повлияят сериозно на цените. Едното е намаление на акциза, но за него се иска
съгласието на всички страни – членки на ЕС, и не може да стане факт преди 2014 г. Добрев даде пример и със САЩ, където увеличение на цената на петрола с 10 долара води до 0,5% спад в икономиката на страната. Според него тази взаимовръзка важи с още по-голяма сила в Европа, защото акцизите са много по-високи. Той посочи, че в САЩ минималният акциз върху дизела е около 56 евро. В Европа той е 350 евро. Максималният в Щатите е около 140 евро, в Европа е 770 евро.
Още през пролетта стана ясно, че България е предложила да се въведе диференцирана ставка за акциза на горивата в ЕС. Идеята е налогът да бъде пропорционален на БВП или на покупателната способност на глава от населението. Ако това бъде прието, нашите акцизи могат да станат много по-ниски от нивата им в момента. Това пък може да повлияе на цените на дребно.
Вторият източник на свиване на цените на горивата е обвързан с местния добив, обясни Делян Добрев. За съжаление ние сме безвъзвратно закъснели с проучването на своята територия, проучването на Черно море и на дълбоки води в Черно море, каза министърът. По повод коментарите, че цената на бензина може да падне, ако се разреши на търговците да имат данъчни складове в съседни страни, икономическият министър каза, че ефектът от подобно нещо ще е в рамките на 1 ст.
Към момента цената на горивата у нас се формира от 45% е акциз, който е определен и е минималният в ЕС, 40% зависи от суровината, която пък се влияе от международните пазари, а останалите 15% са в полето на България и в тях влизат разходите за транспорт, производство, заплати и съхранение.
Споделете текущата публикация: