твоята гледна точка
Евтини школи вадят убийци на пътя
Автор Vnews, добавено на 02.09.2012 година, в категории: HotNews, Коментари (0)

Шофьорски школи подбиват пазара на колегите си, като предлагат цени за обучение на водачи, които са по-ниски от стойността на горивото, което трябва да бъде изхарчено за времето на курса. За това алармираха пред „Монитор” представители на асоциациите, свързани с обучение на водачи. Промоционална цена от 300 лв. за цял курс, който включва теория, практика с градско и извънградско управление на автомобила, вътрешен изпит и такъв пред държавните органи, не може да бъде постигната, освен ако бъдещият водач не е задължен да бута колата си през цялото време. Така на практика се „произвеждат” убийци на пътя, коментира Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ). По норматив всеки бъдещ водач трябва да е преминал 40 часа теоретично обучение, както и 31 часа кормуване. За да е пълно обучението, то трябва да е както в градски условия, така и по магистрала и в тъмната част на деня, за да се пробва бъдещият водач на фарове. Добрите школи

обучават включително в час пик

при задръстване, където умението е шофьорът да потегля леко и да спира плавно, да не се паникьосва от постоянното прегрупиране на автомобилите.

Дори за момент да допуснем, че изпилената цена може да покрие разходите на фирмата, въпросът е дали бъдещите водачи искат да се подготвят при най-примитивни условия и системи за преподаване.

Това, което се научава при първите уроци, се отнася не само до наизустяване на правилника, за да бъде покрит изпитът на теория, а до разбиране на философията на шофирането, обясни Георгиев. Качественото обучение означава гледане на филми, дискусии по конкретни ситуации, много мултимедия, компютърни тестове и т.н.

Асоциациите в бранша са обсъждали въвеждане на минимална цена за шофьорски курс, но свободните пазарните условия не позволяват налагането на такава тарифа.

Не можем да говорим за фирми ментета, защото всички, които са на пазара, са

покрили минималните изисквания за материална база

и при проверка ще се види, че те разполагат със зала за обучение, с маси, столове и бяла или черна дъска. Затова на основата на очевидно ниска пазарна оферта никой не може да бъде санкциониран, коментират от бранша.

В крайна сметка, ако кандидатът държи да се подготви добре в практическите си умения, само за плащането на допълнителни часове за обучение, сумата може да набъбне до 900 лв. След като веднъж са платили началната сума, заблудените курсисти не искат да се откажат на средата, защото тогава трябва да платят реална тарифа в друга школа.
КНИЖКА СЕ КУПУВА ПО ДВЕ СХЕМИ
Основният трик в провеждането на евтиното обучение се базира на желанието на самите курсисти не да се готвят, а само да вземат книжка. Това каза за „Монитор” експертът от автомобилна администрация Славка Андреева.

При проверки от страна на ДАИ са констатирани случаи, когато самите курсисти доброволно се подписват на празни учебни картони, сякаш вече са преминали 31-те часа кормуване. В тези случаи обикновено цялата документация на школата не е изрядна и тогава й се налага административна глоба, която според тежестта на нарушението е до няколкостотин лева, обясни Андреева.

Според преподавателите от коректните школи евтините центрове разчитат на това, че курсистите вече са се научили сами да карат кола – на село, по кварталните улички, из паркинга на някой хипермаркет.

По същество това са неправоспособни водачи, защото те нямат нито познания, нито разбиране, нито са учени на техники за справяне в общия автомобилен поток, обяснява Красимир Георгиев. Тези хора са още по-опасни, защото са хем неуки, хем притежават валидни книжки.

Славка Андреева допълни, че тъй като най-евтино за школите е да оборудват по една зала, 40-те часа по теория наистина се провеждат. И резултатите от тях се показват на самите теоретични изпити, където нивото на успеваемост се е вдигнало осезателно.

В началото на въвеждането на изпитите с видеонаблюдение цели зали курсисти се изпразваха, напомнят от ДАИ. Сега този тест се приема по-сериозно, сочат резултатите.

Въпреки това, според запознати с триковете по време на изпитите, и сега теоретичните изпити се продават безпроблемно по две схеми. При първата е нужно участие на самите квестори, за да може на мястото на неукия кандидат да се яви някой друг с чуждата лична карта. Цената за категория В при подобна подмяна е около 500-600 лв. и сумата се дели между „изпитвания” и квестора. Втората система е по-елементарна, защото на изпита се явява знаещият и истинският кандидат. В края на теста те се изправят заедно, разменят листовките и така на пътя се пуска още един неук водач. Цената за тази услуга е по-ниска, около 250-300 лв.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Бизнес

Община Варна напомня, че в срок до 30.04.2025 г. (сряда) гражданите, предплатили задълженията си за цялата година за данък върху недвижимите […]

 
Властта

Голяма, опашата, глупава лъжа е, че Делян Пеевски вчера е бил в МВР. Това заяви пред репортери в кулоарите на Народното […]

 
Здраве и красота

Балансираният хранителен режим, дава предимство на растителни храни като пълнозърнести храни и бобови растения, като същевременно ограничава червеното месо и преработените […]

 
Жълто

Все повече се засилват слуховете, че принц Хари подготвя втора книга.

Източници на Двореца коментират пред изданието Radar Online, че херцогът на […]

 
 

към началото