5000 българи ще гласуват на следващите избори с чип карта, съдържаща лични данни и електронен подпис. Това стана ясно вчера след като транспортният министър Ивайло Московски подписа 7 договора по програмата за изграждане на електронното правителство, за което правителството отпусна 12 млн. лв.
Една от дейностите включва създаването на е-карта, идентифицираща притежателя й, а друга – изграждане на система за е-референдум, първата стъпка към изцяло електронното „пускане на бюлетина”.
Т. нар. електронно ЕГН ще струва около 30 лв. „С картата освен че ще се гласува, ще може да се вадят документи от ведомствата без да се ходи до гишетата, както и да се подписват сделки”, обясни шефът на „Борика” Любомир Цеков. Реализацията на проекта започва с изработването на въпросните 5000 пилотни карти, чрез които ще може да се влиза в портала на е-правителството. Това няма да са лични карти, а пластини, подобни на банковите карти. „Все още не се знае дали в този чип ще влезе информация, служеща като „ключ за различните информационни системи” или в него ще бъдат „монтирани” и допълнителни данни като здравния статус например”, обясни още Мария Костадинова, директор на Дирекция “Български документи за само-личност” в МВР. С изработването на „Електронното ЕГН” към момента се е ангажирало само министерството на транспорта.
Първите резултати се очакват през следващата пролет, след което системата ще бъде тествана за сигурност. До 2016 г. личната карта ще продължи да бъде официалният документ у нас. Точно тогава изтича и договорът на МВР със „Сименс” за изработването на тескеретата. Едва след това ще може да се мисли за евентуалното сливане на двата носителя на данни.
Шефът на МВР Цветан Цветанов вече е разпоредил да се разработи проект как точно да се осъществи това. След 2016 г., ако се даде зелена светлина на подобен проект, ще трябва да се мине през тръжна процедура, за да се избере фирмата, която ще реализира проекта.
„Проектът касае изключително важна тема, която до момента не беше на необходимото ниво, а именно електронната идентификация. Крайният резултат ще даде една по-лесна за достъп система”, каза министър Московски. По думите му целта е през пролетта на 2013 г. да бъдат интегрирани над 30 публични регистъра.
Транспортният министър Ивайло Московски посочи още, че по този начин ще бъдат икономисани много средства и подчерта, че проектът е приоритет, защото гражданите ще могат да използват електронните
услуги, предоставяни от институциите, без да напускат офиса или дома си. На по-късен етап с т.нар. електронно ЕГН българите ще могат да сключват сделки, да гласуват и дори да ходят на лекар.
Проектът е на стойност 12 млн. лв. и се осъществява с финансовата подкрепа на ОП „Административен капацитет”, съфинансирана от ЕС.
Споделете текущата публикация: