твоята гледна точка
Зукърбърг губи $600 млн. за ден
Автор Vnews, добавено на 19.08.2012 година, в категории: Бизнес, Коментари (0)

Състоянието на основателя на Фейсбук Марк Зукърбърг намаля с $600 млн. за 24 часа, като достигна обема си отпреди листването на компанията на борсата, сочат данни на Bloomberg Billonaires Index. Акциите на най-голямата социална мрежа паднаха до нов исторически минимум от $19,69 на акция, след като изтече първият мораториум за продажба на 271,1 млн. ценни книжа от страна на „стари“ инвеститори и лица, които разполагат с вътрешна информация. Така на практика от завчера на пазара са и тези 271,1 млн. акции, които са били придобити през 2004 и 2005 г. Те са повече от половината от 421 млн. акции, продадени при първичното публично предлагане на 18 май. Тогава цената им бе по 38 долара. Сравнено със сегашния спад, това означава поевтиняване с близо 50%. Анализаторите се разделиха на две за поредния борсов срив на Фейсбук. Според някои той се дължи предимно на теоретичната вероятност новият транш от 271, 1 млн. долара да бъде пласиран масово. Според други обаче четвъртъкът е генерална репетиция за ноември, когато изтича друг мораториум за продажба на ценни книжа на Фейсбук. Марк Зукърбърг заблуди всички при излизането на Facebook на борсата – за 80 дни стойността на акциите се понижи наполовина. А тази седмица се задава нова вълна продажби, коментира „Франкфуртер алгемайне цайтунг“. Зукърбърг живее в хубава къща – домът му е в Пало Алто, Калифорния. Той се простира върху 800 кв. метра и струва 6 милиона долара. Неотдавна Зукърбърг ипотекира къщата за срок от 30 години при невероятно ниската лихва от 1,05%. Зукърбърг е мултимилиардер, той би могъл да плати къщата си кеш. Защо обаче да го прави? На медения си месец в Рим той пестеше от бакшиши. При излизането на Фейсбук на борсата в средата на май поиска 38 долара на акция – с 10 долара повече от очакваното. На хартия мощният ход направи Фейсбук концерн, струващ над 100 милиарда долара, а това е повече от стойността на „Сименс“. Междувременно Фейсбук отново се сви. На борсата стойността на компанията за 80 дни се понижи с близо 50%, а акциите на социалната мрежа се превръщат в един от най-големите неуспехи в историята на капиталовия пазар. Компанията оповести разочароващи резултати за второто тримесечие, а тази седмица има опасност котировките да се сринат окончателно. Цените на финансовите продукти, чрез които борсовите играчи могат да залагат на поевтиняване на акциите на компанията, вече скочиха четворно. Защото за Фейсбук сега е седмицата на истината, отбелязва вестникът. В момента на борсата се търгуват 421 милиона акции на социалната мрежа, но това е само малка част от действителния брой на акциите на компанията. От четвъртък служителите на социалната мрежа ще могат да продават акциите си, като на първия етап ще бъдат пуснати 271 милиона акции. Досега на служителите бе забранено да продават, тъй като те са вътрешни лица и разполагат с информация, която е недостъпна за обикновените акционери. Те присъстват, когато на вътрешни конференции Марк Зукърбърг обяснява каква техника иска да използва, за да включи във Фейсбук доходна реклама, за да може социалната мрежа най-накрая да печели пари. Служителите знаят какво отговарят компании по телефона, когато чуят за плановете на Зукърбърг. Служителите познават клопките на техниката, която трябва да приложи идеите на Зукърбърг. Накратко, докато светът повярва на обещанията на Зукърбърг за златно бъдеще, вътрешните лица знаят точно колко струва Фейсбук. Когато сътрудниците на интернет компанията Groupon (портал за изгодни предложения с разклатен бизнес модел) и Zynga (компания за интернет игри с незадоволителни резултати) неотдавна получиха правото да продават акциите си, котировките на двете компании се сринаха.
В четвъртък Фейсбук ще признае провала си, когато служителите на компанията започнат масово да продават – изглежда, те също не са твърдо убедени, че скоро мрежата ще спечели милиарди. В този случай компанията няма да струва много. Как можа да се стигне дотам? Как Зукърбърг успя да накара света да вярва, че Фейсбук е машина за пари, пита се вестникът.
Фейсбук приключи първото тримесечие на 2012 година със скромни резултати. Все повече потребители на социалната мрежа вече не влизаха в сайта от домашните си компютри, а от мобилните си телефони, а в мобилната версия на социалната мрежа няма реклами. Лошо за бизнеса. И тъй като Зукърбърг нямаше представа как да оправи положението, експертите по мениджмънт на компанията очакваха лошо второ тримесечие.
Предстоеше обаче излизането на борсата. Фейсбук оправда слабите резултати със „сезонни тенденции“ и се хвана за легендата за машината за пари.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

Hot News

Времето днес ще е предимно слънчево. Ще духа слаб до умерен вятър от изток-североизток. Дневните температури ще се повишат и максималните ще бъдат между 20° и 25°, в София – около […]

 

Насладете се днес на спокойна геомагнитна обстановка, защото сянката на космическа буря вече надвисва над Земята.

Ден преди празника – 1 май, […]

 

Средната температура през май ще бъде около и над нормата, която е между 24 и 25 градуса в повечето райони, 20-23 […]

 
 

към началото