твоята гледна точка
НЗОК вече е в телефона с електронни услуги за пациентите
Автор Vnews, добавено на 12.10.2025 година, в категории: Вести, Здраве и красота, Коментари (0)

В последните години Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) прави всичко възможно здравноосигурените лица да получат възможно най-лесен достъп до услугите, които предлага. През сайта на институцията www.nhif.bg става все по-лесно да бъде открит лекар, болница, да се провери дали здравноосигурителната книжка е валидна, да бъде избран нов личен лекар или да се осигури достъп до здравно досие.

Кой може да използва тези услуги?

Достъп до рубриката “Е-услуги на НЗОК” имат всички граждани – независимо от здравноосигурителния статус, както и договорните партньори на здравната каса.

Кои са най-често използваните електронни услуги?

Проверка на здравно досие

Това е услуга, която изисква електронен подпис или Уникален код за достъп (УКД). Здравното досие дава информация за всички извършени медицински и дентални дейности от 2009 г. насам, заплатени от здравната каса.

Право на достъп до Персонализираната информационна система (ПИС) на НЗОК – чрез електронен подпис или уникален код за достъп (УКД), имат само здравноосигурени лица дори в случаите, когато здравноосигурените права са прекъснати.

Може да разполагате с медицинската си информация и да имате контрол над нея и чрез приложението Е-здраве (базирано на Националната здравноинформационна система – НЗИС). НЗОК, Министерството на здравеопазването и “Информационно обслужване” осигуряват възможност за сдвояване на мобилните устройства с приложението чрез свои служители в цялата страна.

Тъй като информацията, съдържаща се в ПИС на НЗОК, е за по-дълъг исторически период от по-скоро създадената НЗИС, трите институции стартираха процес по миграция на данните, като обединението на двата информационни масива ще повиши значително качеството на здравните услуги в България. Така ще се съкрати времето за обслужване, а пациентите ще имат по-голяма възможност да контролират здравната система, да я предпазват от злоупотреби и източване на публичен ресурс. Очаква се процесът да приключи скоро.

Онлайн избор на личен лекар

Тази електронна услуга дава възможност да се подаде онлайн заявка за избор на общопрактикуващ лекар, да я разгледа или да я откаже. Всеки личен лекар с действащ договор е включен в услугата. В Закона за здравното осигуряване, както и в Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, няма правна възможност личният лекар да откаже включването на здравноосигуреното лице, избрало именно него (с хартиена или електронна форма за избор), в пациентската си листа. Тази услуга изисква специален достъп с електронен подпис.

Как се разбира дали даден лекар има договор с НЗОК?

Необходим е само достъп до интернет. Всички лекари в специализираната извънболнична помощ, които работят с НЗОК, могат да бъдат намерени по медицински специалности и по населено място. Същото се отнася и за болниците. Само с един клик хората могат да се ориентират дали лечебното заведение работи по търсената клинична пътека. Освен болници и лекари специалисти на www.nhif.bg, секция “Търсене на договорни партньори и дейности”, могат да бъдат открити и лични лекари, лекари по дентална медицина, високоспециализирани дейности, лаборатории и аптеки по области и населено място, които имат договор с НЗОК. За тази услуга не е необходима специална регистрация или електронен подпис.

Кои са другите услуги със свободен достъп?

Да бъде проверен личният лекар – услуга много полезна, ако общопрактикуващият лекар е сменил например адреса на кабинета си. При проверка на личен лекар в електронната услуга потребителят трябва да въведе изписания на екрана шестцифрен код и своя идентификатор, който може да е ЕГН, ЛНЧ или SSN/EU. Когато лицето е с идентификатор EU, задължително се попълва дата на раждане.

Колко варианта на отговор може да се визуализират?

Системата може да покаже четири варианта – лицето или има активна регистрация при общопрактикуващ лекар, или никога не е избирало личен лекар, възможно е общопрактикуващият лекар да е прекратил договора си с НЗОК или лицето да е със служебно прекратена регистрация при личния лекар поради неговата смърт.

Може да се направи справка за движението по заявления по реда на наредба №2 от 27.03.2019 г. Услугата е полезна за лица, които имат нужда от лечение в чужбина и подават заявления по Наредба №2 за одобряване на заплащане на медицински и други услуги по чл. 82, ал. 1а и 3 от Закона за здравето и за реда и условията за тяхното одобряване, ползване и заплащане за лица до и над 18 г. Справката проверява статуса на подаденото заявление.

Справка за протокола си може да направи без електронен подпис всеки, който получава скъпоструващи лекарства или медицински изделия/или диетичните храни за специални медицински цели за домашно лечение (1А, 1В И 1С). Без да излиза от вкъщи, всеки здравноосигурен може да провери на коя дата е заверен протоколът и периода на валидност, както и причините за отхвърляне, в случай че протоколът не е одобрен.

През септември 2024 г. НЗОК стартира SMS известяване на гражданите за статуса на протоколите, с които се предписват лекарствата, заплащани от касата. По същия начин се уведомяват и хората с увреждания за издадените ЛКК протоколи и заявления за отпускане на помощни средства. Така НЗОК за пореден път поставя пациента в центъра на здравната система и развива електронните здравни услуги изцяло в полза на потребителите си.

Общопрактикуващите лекари вече могат да видят протоколите за скъпоструващи лекарства на пациентите си през портала doc.his.bg. С промяната те могат да следят в реално време процесите по предписване и одобрение на протоколите. По този начин се засилва и контролът над разходваните от касата средства за лекарства. Към момента над 230 хил. пациенти получават протоколи за скъпоструващи лекарства. Промяната е реализирана съвместно от екипите на НЗОК и “Информационно обслужване” АД.

Чрез електронна услуга “Търсене на договорни партньори и дейности” на интернет страницата на НЗОК се предоставя информация на гражданите за лечебните заведения, сключили договор с НЗОК, и за заплащаната от нея извънболнична и болнична помощ.

Услугата е разширена и се предоставя информация и на хората с увреждания за отпускане и ремонт на помощни средства и медицински изделия. Дадена е възможност при избор на област, община и “код на ПСПСМИ/ремонтна дейност” за извеждане на адреси и контакти на сключилите договор с НЗОК търговци на дребно, предоставящи помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия, в това число изработване и ремонт, заплащани от НЗОК. Така касата се надява да бъде максимално полезна на гражданите при техния избор на обект, в който да бъдат обслужени.

НЗОК предвижда стартиране на виртуален асистент, базиран на технологиите за изкуствен интелект, с цел максимално улесняване на гражданите и бърза комуникация.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

Hot News

Това бе най-валежният октомври от поне 100 години насам. Има метеорологични станции, в историята на които никога досега не са измервани толкова големи количества дъжд. Това каза топ климатологът Симеон Матев […]

 

Православните отбелязват на 8 ноември един от най-почитаните църковни празници – Съборът на Архангел Михаил, известен още като Архангеловден.
Архангел Михаил
Той е […]

 

Времето днес ще остане облачно и с валежи, на повече места в Северозападна България, а преди обяд и в Североизточна. Почти […]

 
 
Още от Вести
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Още от Здраве и красота
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

към началото