Клиентите на трите мобилни оператора ще могат да се откажат от договорите си, без да дължат неустойки, ако от страна на телекомите има повишение на цените.
Такава промяна в Закона за електронните съобщения, предложена от ПП-ДБ, прие парламентът на първо четене с 143 гласа „за“, 0 „против“ и 1 „въздържал се“.
Това не касае само индексациите, а скритите условия, при които мобилните оператори повишават цените, обясни Мартин Димитров. По думите му промяната ще доведе до стабилност на договорите.
Предложените промени предвиждат още, че когато с договор за услуга е купено устройство, то с прекратяването му клиентът трябва да плати остатъка от сумата за него, която не може да е по-висока от предложената промоционална цена.
Освен това телекомите се задължават да уведомяват клиентите си, ако вдигат цените и ако договорът им се превръща от срочен в безсрочен. В съобщението трябва да се посочи ясно и че клиентът може да се откаже от услугата без да плаща такси и неустойки. Също така се увеличава и максималният размер на санкциите, които операторите плащат при нарушения на ЗЕС. Вместо 60 000 лева той става 100 000 лева.
Друга промяна в закона, която предлагат отново от ПП-ДБ, е възможността клиент да си запази номера при смяна на оператор. Това им предложение обаче не събра достатъчно подкрепа и не се прие.
„Ако мобилен оператор прекрати от своя страна договор с клиент, то клиентът да може да запази своя номер, както можем да го запазим като сменяме мобилен оператор по наша инициатива. Някои телекоми злоупотребяват с тази дупка в закона, прекратяват едностранно договори, включително на корпоративни клиенти, които губят номера си и това оказва лошо влияние на техния бизнес“, обясни законовите предложения Божидар Божанов.
„Подкрепяме тези промени, защото защитата на потребителите е наша кауза. Хората, не трябва са заложници на договорите, трябва да имат права на избор, информация, справедливост“, коментира председателят на транспортната комисия Кирил Добрев от БСП-ОЛ.
Депутатите приеха на първо четене изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги.
Извършването на универсалната пощенска услуга е възложено на „Български пощи“ ЕАД за срок от 15 години.
С цел оздравяване и финансово стабилизиране на „Български пощи“ ЕАД е изготвен План за преструктуриране на компанията. Планът е представен по установения ред в Европейската комисия (ЕК).
Сред основните изисквания на ЕК е българската държава да гарантира поне за срока на Плана за преструктуриране изпълнението на универсалната пощенска услуга от „Български пощи“ ЕАД.
В тази връзка настоящият законопроект предвижда срокът на задължението да се удължи с 5 години считано от 30 декември 2025 г. Удължаването на срока на възлагане на задължението за изпълнение на универсалната пощенска услуга се обосновава и с необходимостта от гарантиране на нейното предоставяне от страна на държавата, като по този начин се осигурява достъп до пощенско обслужване за хората от най-отдалечените, труднодостъпни и рядко населени райони.
Споделете текущата публикация: