Цените на кафето по света достигнаха многогодишен връх през 2024 г., повишавайки се с близо 40% спрямо средната стойност за предходната година. Основна причина са неблагоприятните метеорологични условия, засегнали ключови страни-производителки, показва анализ на Организацията по прехрана и земеделие на ООН (ФАО). Според проучване на ФАО относно тенденциите на глобалния пазар на кафе, през декември 2024 г. арабика, кафето с по-високо качество, предпочитано на пазара на печено и смляно кафе, се е продавало с 58% нагоре спрямо година по-рано. Същевременно робуста, използвана главно за разтворимо кафе и смесване, е отбелязала скок на цената от 70% в реално изражение. Това бележи стесняване на ценовата разлика между двата сорта за първи път от средата на 90-те години на миналия век.
Експортните цени на кафето се повишават допълнително през 2025 г., тъй като големите региони на отглеждане претърпят допълнителни значителни намаления на доставките, според ФАО. Ключовите фактори зад неотдавнашното увеличение на цените включват ограничени количества за износ от Виетнам, намалено производство в Индонезия и неблагоприятно време, което оказва влияние върху производството на кафе в Бразилия.
От поне четири години световното търсене, което по последни данни е 170 милиона 60-килограмови чувала годишно, надвишава предлагането при средно предлагане от 15-20 милиона чувала. Като се има предвид тази разлика, няма да е изненада, ако цената на чаша кафе се повиши с 20-25% през идните месеци.
Кафето е основен продукт за кафенета, ресторанти и барове, така че всяко повишение в цената му води до по-високи разходи.
В общи линии собствениците са изправени пред дилема: дали да увеличат цените на кафето за клиентите, рискувайки да загубят част от тях, или да запазят цените, но да намалят процента на печалба, който получават. Възможно е някои заведения да въведат различни стратегии, като предлагане на алтернативни кафета или нови промоции, за да задържат клиентите.
Онези кафенета, които имат по-голяма финансова стабилност, ще могат да задържат цените си по-дълго, привличайки клиенти от по-малки обекти.
В големите градове някои собственици вероятно ще опитат да задържат цените, за да не загубят редовните си клиенти. В по-малките населени места, където маржовете са по-малки, може по-бързо да видим поскъпване на кафето за крайните потребители.
Веригите вероятно ще имат повече гъвкавост – например, ще договарят по-добри условия с доставчиците или ще компенсират с промоции на други продукти. Независимите кафенета ще трябва да бъдат по-креативни – може да започнат да предлагат по-малки порции, алтернативи като студено кафе или дори различни методи на приготвяне, които правят продукта по-уникален и оправдават по-високата цена.За много собственици на кафенета обаче остава решението с колко да вдигнат цените. Що се отнася до България, не става дума за стотинки, а за левове повишение. Бизнес разходите нарастват повсеместно и операторите трябва да вземат предвид всички тях, когато управляват цените на менюто. По-високите цени на дребно водят до промени в поведението на потребителите, към които бизнесът на кафенетата ще трябва да се адаптира. Очакваното нарастване на потреблението в домашни условия вероятно ще накара производителите да се пренасочат към електронната търговия и абонаментните канали, подобно на времената на пандемията от ковид
Споделете текущата публикация: