твоята гледна точка
НАП ни улеснява с проверката на касовите бележки
Автор Vnews, добавено на 03.03.2025 година, в категории: Бизнес, Вести, Коментари (0)

НАП улеснява потребителите с проверката на касовите бележки.

Потребители могат да осъществяват непрекъснат граждански контрол върху отчитането на приходите от страната на търговците, като изискват касови бележки при заплащане на стоки или услуги, след което ги проверяват дали са истински или фалшиви. Това е възможно с мобилното приложение на НАП – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. Чрез него през 2024 г. са проверени над 300 000 фискални бона, а от началото на тази година те са повече от 40 000 и нито един не е бил фалшив.

За да проверят дали касовите бележки, които търговците им издават, са истински или фалшиви, е необходимо потребителите да сканират отпечатания върху тях QR код. Приложението показва кодираните в него стойност на покупката, дата, час и номер на касовата бележка и фискалната памет на касовия апарат. Клиентът може да сравни дали данните в бележката и мобилното приложение съвпадат или се различават. Ако има разлика, мобилното приложение позволява директен контакт с НАП по телефона за сигнализиране за фалшива касова бележка.

Потребителят може да направи и справка дали конкретната касова бележка е получена в сървърите на приходната агенция, за което е необходимо изчакване от няколко минути. Ако всичко с бележката е наред, приложението показва екран в зелен цвят, което значи, че документът е бил успешно получен в НАП.  Мобилното приложение NRA Mobile може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play – за  Android устройства.

Ако не им бъде издаден касов бон, клиентите могат да подадат сигнал в НАП като се свържат по телефона с Информационния център на приходната агенция – на телефони: 0700 18 700 или изпратят имейл на: infocenter@nra.bg. Освен това, те имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат платежния документ. Тази промяна в Закона за ДДС влезе в сила от 1 януари 2024 г. и е с цел да противодейства на укриването на приходи и нелоялната конкуренция, както и да гарантира потребителските права, които носи наличието на касова бележка.

Когато изискват и получават платежен документ при заплащане на стоки и услуги, клиентите осъществяват граждански контрол върху отчитането на приходите и стават гарант за лоялна конкуренция. Фискалният бон им дава възможност да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна. Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул, в случай че потребителят разполага с такова право, произтичащо от закон или от предварително поет от търговеца ангажимент.

В помощ на потребителите НАП създаде поредица от подкасти, публикувани в YouTube канала на приходната агенция, както и брошура, в които са разяснени правата и задълженията на клиентите и възможностите за подаване на сигнал за некоректни практики на търговците.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

Hot News

Голяма новина за български газ от Черно море съобщи министърът на енергетиката Жечо Станков.

Ако след новите сондажи в Черно море имаме резултат, можем да предоставим евтин газ на българските домакинства и […]

 

През деня ще преобладава слънчево време с разкъсана висока облачност, над Западна и Централна Северна България предимно значителна средна и висока. Ще […]

 

Минималната работна заплата става 1077 лв. Това решиха депутатите, приемайки окончателно бюджета за 2025 г. Това стана на заседание, продължило 22 […]

 
 
Още от Бизнес
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Още от Вести
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

към началото