твоята гледна точка
Защо е добре да си хапнеш риба, омлет или ядки, когато те обземе гняв
Автор Vnews, добавено на 02.07.2024 година, в категории: Здраве и красота, Коментари (0)

Гневът може да се опише по безброй начини, но от поведенческа позиция наистина е най-точно определението на психолози, че представлява краткотрайна лудост. В такова състояние дори кротки хора ги избива на агресия. Mогат да извършат неща, от които и сами се изненадват. А бруталността в моменти на заслепяващо раздразнение е еднакво разрушителна и когато е насочена към другите, и когато се проявява като автоагресия.

Най-неочакваното място, на което може да се крие отговор как да се избегне и да се контролира агресията, се оказва чинията. Хората, които редовно ядат риба, яйца, ядки, семена, зехтин или други храни, богати на омега-3 мазнини (омега-3 мастни киселини), имат по-добър контрол на агресивните импулси, които всеки човек на моменти усеща.

Хипотезата за омега-3 мазнините като модулатори (балансьори) на мозъчната функция е сравнително нова, но все по-убедителна. Доказателствата сочат, че омега-3 мастните киселини са важни поравно за физическото и психичното здраве. Установено е, че “подобряват както настроението, така и поведението”.

Още с първите проучвания в поведенческата област темата влиза в полезрението на неврокриминолога от Пенсилванския университет Ейдриън Рейн. Амбициран от хипотезите си за практическия смисъл, ученият прави в своята криминологична лаборатория поредица от рандомизирани контролирани изследвания за ефекта от полезните мазнини върху различни форми на агресивно поведение.

В пет проучвания с висока доказателствена стойност Рей установява, че добавяне на омега-3 мазнини може да намали в голяма степен агресивността. Изводите от рандомизирани контролирани проучвания са с висок рейтинг, защото са максимално изчистени от субективен подбор на участниците и влияния на странични фактори.

Въпреки това като всеки отговорен учен неврокриминологът не спира на ниво собствена наука и започва да анализира проучвания на други специалисти за влиянието на омега-3 мазнините. Експертът събира данни от 29 рандомизирани контролирани проучвания с общо 4000 участници от последните години. И при сравняването на изводите се оказва, че безобидният прием на храни с омега-3 или добавки с веществото води до намаление на агресивността при хора с до 30% в зависимост от възрастта, пола, евентуална диагноза, продължителността на “лечението” и дозировката на “медикамента”.

Особено обнадеждаващо според учените е, че омега-3 действат възпиращо както на реактивната агресия, която представлява поведение в отговор на провокация, така и на проактивната агресия, тоест на планираната агресия.

Няколко от анализираните проучвания за омега-3 са установили, че може да има по-добри доказателства за ефикасността на лечението на реактивната агресия в сравнение с проактивната, обяснява екипът. Например едно проучване на затворници открива по-силни доказателства за ефикасност при реактивно-импулсивната форма на агресия в сравнение с проактивната психопатоподобна агресия.

В публикувания метаанализ Рейн и неговата съавторка – Лия Бродрик от Катедрата по психиатрия към университета, са убедени, че е “дошло времето за рискови групи и клиники или структури на наказателноправната система да се въведат добавки с омега-3 мазнини, за да се намали агресията”.

Тези полезни вещества не са вълшебна пръчица, която ще реши напълно проблема с насилието в обществото.

Но може ли да помогне?

На базата на тези нови констатации от множество научни изследвания ние твърдо вярваме, че може и трябва да започнем да действаме, убеден е неврокриминологът. За решителността му спомага и отдавна доказаната връзка между здравето и храните, богати на полезните мазнини. Не е случайно, че те са в основата и на средиземноморската диета, която е безспорен победител в класациите на диетолози, кардиолози, ендокринолози, нефролози, невролози… Изобщо никой в медицината няма аргументи срещу традиционната кухня на народите край Средиземно море.

Изобилието от омега-3 мазнини в нея добавя стойност за профилактиката и лечението на сърдечните заболявания и хипертонията. Те са евтин и безопаснен начин за подпомагане на здравето и контрола на поведението дори при деца.

“Най-малкото родителите, които търсят стратегии за въздействие върху агресивно дете, трябва да знаят, че в допълнение към всичко друго порция или две риба всяка седмица също може да помогне”, казва Рейн.

На основа на проучвания много модерни гинеколози включват препоръката за богати на омега-3 храни в диетата на бъдещите майки с убеденост, че това се намесва епигенетично за правилна органогенеза и развитие на бебето.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

Hot News

Днес е най-големият летен празник – Илинден. От древни времена хората вярват, че на този ден времето се обръща към зимата. Свети Илия намята кожуха си и започват есенните ветрове.

Морските хора […]

 

Времето се обръща. Нова опасност застига страната. Едновременно ще има места с екстремни жеги, но и области с порои, бури и […]

 

 

Пореден слънчев и горещ ден се очаква днес. Температурите следобед отново ще са във високия летен диапазон между 37 и 42 […]

 
 

към началото