твоята гледна точка
TikTok политиката пробива в Европа
Автор Vnews, добавено на 11.06.2024 година, в категории: Вести, Коментари (0)

Допреди 30 години политическите партии разпространяваха брошури по улиците, провеждаха митинги и събрания, а днес можеш с публикации от твоя телефон и без никакви средства за кампания да влезеш в Европейския парламент.

Все по-силното влияние на социалните мрежи в изграждането на паралелна реалност и нови известни, растящият разлом между поколенията и разочарованието от традиционните партии водят до изненадващата поява на TikTok политици.

24-годишният инфлуенсър Фидиас Панайоту е третата политическа сила в Кипър. Според последните данни печели между 16% и 19%. Момчето има над 2 милиона и половина последователи в социалните мрежи. Роден е в малкото село Менико, близо до столицата Никозия. Става популярен, след като тръгва на мисия да прегърне 100 известни личности, сред които и неговия идол Илон Мъск. Мисията завършва успешно. Така, както и изненадващата му кандидатура за европейските избори. Без никакъв опит или политически интереси, както сам признава: „Никога през живота си не съм гласувал, но една вечер си казах, че ако никога не гласувам и не ми пука, на власт винаги ще бъдат същите „нърдове“, си казах: „Стига!“ След изненадващия резултат на площад „Елефтерия“ в Никозия се събират десетки младежи – последователи на Фидиас. Според демографията на вота Фидиас печели 39,5% от гласовете на най-младите между 18 и 24 г., 27,5% на гласуващите между 25 и 34 години и 19% във възрастовата група 35 – 44 години. В изборната нощ Фидиас призова „традиционните политици да загърбят „конфликтите“ си и да не забравят, че служат на хората, а не на собствените си интереси“.

В Хърватия 26-годишната гримьорка и експерт по винтидж мода Нина Скочак печели 4.6% на изборите. Инфлуенсърката има над 200 000 последователи в социалните мрежи, което използва като трамплин за политическа кариера. Листата й се състои от 12 кандидати, всички на възраст между 19 и 30 години. Освен разпространение в социалните мрежи Скочак организира и викторини в барове в столицата Загреб, където се „изпитват“ по знания за политиката и Европейския съюз. Тя се застъпва за намаляване на възрастта за гласуване на 16 години и за въвеждане на младежки квоти на европейските избори, достъпни жилища за младите хора, цифрова трансформация и регулиране на големите технологични компании и мрежите на социалните медии.

В Испания антисистемният инфлуенсър Алвис Перес (34 г.) печели 4.6%, или над 800 хиляди гласа. Образът му, изграден изцяло в социалните мрежи, където се радва на над 2 милиона последователи, е на борец срещу „всеобщата корупция“ и „дълбоката държава“. Озаглавява кандидатурата си като „Партито свърши“. Цялата му кампания е в социалните мрежи, най-вече Telegram канали. Пред „Евронюз“ споделя: „Корупцията има много крака: политически, медийни и съдебни. Води се открита война срещу всичко, което е превърнало тази система не в полза на испанците, а на един корумпиран елит.“

Няма политическа програма, но сред посланията са му да се „сложи край на партокрацията“, да се проведе референдум за излизане на Испания от Европейския съюз и да се намали ролята на държавата и държавната администрация.

В България партията „Величие“, се превърна в изненадата на вота. Но не толкова изненадваща е за онези, които следят какви са тенденциите в българските социални мрежи. През последните години двете лица на партията Ивелин Михайлов и Николай Марков разчитат на известни канали в YouTube и TikTok, където са чести гости. Партията си е създала и неформална минидържава в туристическия атракцион „Исторически парк“ във Ветрино.

Какво е TikTok политика? Кратки, прости и ясни послания. Без политически програми и идеология.

Всичко се свежда до така известната „кукичка“ (hook) в ангажирането на потребители на социални мрежи, изграждането на образ и визия, които ще задържат вниманието на скролващите потребители за повече от 8 секунди. Антисистемните кандидатури разчитат на страховете и конспиративните теории (Алвис Перез и „Величие“), а мейнстрийм инфлуенсърите като Фидиас и Нина Скочак се обявяват за „различни“ от традиционните политици, които сте свикнали да виждате по телевизията.

TikTok вече не е просто платформа за забавление, а терен за печелене на избори. И все повече традиционни партии ще започнат да я използват.

Крайнодясната „Алтернатива за Германия“ вече се е превърнала в партията с най-силно присъствие в немския TikTok, което обяснява и ръста на младежкия вот за тях.

Ако безспорният положителен ефект е, че тези интернет знаменитости привличат младото поколение към политиката и изразяват протестен вот срещу старите партии, то негативните ефекти върху демокрацията не са малко: опростяване на политическата кампания, която се свежда до послания, а не политики; употребяване на емоциите на избирателите, най-вече техните страхове; разпространение на невярна информация и конспиративни теории; концентрация на цялата политическа идентичност върху личността на интернет персонажа, без организационна структура за вътрешен партиен контрол и демокрация; твърде вероятно е подобен тип формации бързо да изчезнат за сметка на следващи от същия жанр./Дневник



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

Hot News

249 са новите милионери, които имат суми над 1 млн. лв. в банките за последната година, показват данните на БНБ към края на септември. Общо 1659 са милионерските влогове, като само […]

 

На 8 ноември православната църква отбелязва един от най-големите празници Архангеловден. Традициите на празника са свързани с нейната история, освен това […]

 

Времето днес ще бъде слънчево. Преди обед на отделни места в равнинната част от страната ще има мъгла или ниска слоеста […]

 
 

към началото