твоята гледна точка
Труд: Екотакса вдига цената на бензина с 50-80 ст.
Автор Vnews, добавено на 17.02.2024 година, в категории: HotNews, Коментари (0)

Въвеждат схема за търговия с вредни емисии и за автомобилите

Реализирането на “зелената” политика в ЕС зависи от предстоящите избори

Купуват квоти на борсата

Нова екотакса ще вдигне цените на бензина и дизела за автомобилите. Европейската комисия вече е решила сухопътните превозни средства да бъдат включени в схемата за търговия с вредни емисии. Когато това стане, бензинът и дизелът ще поскъпнат с около 50-80 ст. за литър, каза за “Труд news” Светослав Бенчев, председател на Българската петролна и газова асоциация. Плановете на Европейската комисия са да започнем да плащане за вредните емисии от автомобилите от началото на 2027 г.

Изчисленията за предстоящото вдигане на цените са направени на база какво количество вредни емисии отделят 1000 литра горива. Но с колко точно ще поскъпнат бензинът и дизелът ще зависи от борсовите цени на квотите за въглеродни емисии. Те бяха надминали 100 евро за тон, но след това поевтиняха. Авторите на идеята да бъде плащано за вредните емисии, които отделят автомобилите, искат поне през първите години от стартиране на схемата цената на квотите да не е много висока, за да бъде преглътната по-добре от хората. Но според анализ на базирания в Берлин мозъчен тръст Agora Energiewende цената на квотите може да достигне 200 евро на тон.

При поскъпване на горивата с 80 ст. за литър, цената на бензина А-95 от сегашните 2,65 лв. ще нарасне на 3,45 лв. за литър, а дизелът ще поскъпне от 2,75 лв. на 3,55 лв. за литър. А какъв е ефектът от поскъпването на горивата върху цените на всички стоки и услуги вече видяхме през 2022 г., когато инфлацията достигна рекордни нива.

Предвижда се още от следващата година доставчиците на горива да започнат да докладват за количествата вредни емисии от продадените от тях бензин и дизел. Вероятно данните ще бъдат подавани на агенция към министерство на екологията. Самата търговия с емисии за горива за автомобилния транспорт трябва да стартира от началото на 2027 г. Квоти за вредните емисии ще купуват доставчиците на горива. Но квотите ще бъдат включени в крайните цени на горивата, които плащат потребителите. Точно каква ще бъде схемата за плащане за отделяните в атмосферата вредни емисии предстои да бъде уточнено на ниво Европейски съюз. Възможно е доставчиците на горива да трябва да имат квоти за вредните емисии при освобождаване за потребление на бензина и дизела от данъчните складове. Както сега трябва да бъде платен акцизът при излизане на горивата от данъчния склад. Засега не се предвижда да има безплатни квоти за вредни емисии от автомобилния транспорт, което означава, че хората ще започнат да плащат за вредните емисии веднага след старта на схемата за търговия с квоти.

Всичко това е част от опитите на ЕС за бъдат намалени вредните емисии в атмосферата. А чиновниците от Брюксел искат да постигнат това чрез вдигането на цените на горивата. Тоест с поскъпването им да бъде намалено потреблението на изкопаеми горива и хората или да започнат да купуват електрически автомобили или да използват градския транспорт.

Всъщност при реализиране на предложенията на Брюксел разделението в обществото ще стане още по-голямо, защото хората с ниски доходи няма да могат да зареждат горива в автомобилите си, но няма и да имат пари, за да си купят нова електрическа кола, а тези с високи доходи ще продължат да карат автомобилите си, без значение каква е цената на горивото.

През миналата година страните от Европейския съюз одобриха план за спиране на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Като беше направено изключение за новите автомобили, които се движат на климатично-неутрални горива, т. нар. синтетични или е-горива. Но масово производство на такива горива още няма и не е сигурно дали производството им ще бъде ефективно ценово.

Реализирането на схемата за търговия с вредни емисии за автомобилите и въобще на “зелените” политики до голяма степен ще зависи от резултатите на предстоящите избори за Европейския парламент през тази години. Фермери от редица страни от ЕС, включително и в България, се обявиха против “Зелената сделка” и излязоха на протести. Но вероятно за повечето шофьори въвеждането на новата екотакса под формата за квоти за вредни емисии е нещо твърде далечно. Нещо като затварянето на ТЕЦ-овете в България, докато с вкарването им в Плана за възстановяване и устойчивост не стана ясно, че това няма да бъде избегнато



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Бизнес

БДЖ увеличават от 7 май средно с 20% цените на билетите заради повечето разходи на дружеството.

Така пътуването с бърз влак до […]

 
Властта

БСП уволни евродепутатите си. Комуникацията между БСП и досегашните й представители в Брюксел  – Елена Йончева, Сергей Станишев, Иво Христов, Петър […]

 
Здраве и красота

Почти няма философия, която да не ни учи, че в центъра на всичко сме самите ние. Всеки сам определя това, което […]

 
Жълто

Певецът Иван Динев-Устата, който от няколко години се изявява и като стендъп комик, остана без виза за САЩ. По този начин […]

 
 

към началото