твоята гледна точка
5 източника на витамин D, ако не консумирате месо или риба
Автор Vnews, добавено на 16.02.2024 година, в категории: Здраве и красота, Коментари (0)

Един от най-важните витамини за нашето здраве е витамин D. Витамин D участва в редица процеси, които се случват в нашето тяло. Една от основните му ползи за здравето е, че той подпомага чревната абсорбция на калций и подпомага поддържането на необходимите кръвни нива на фосфор и калций в тялото. Това води до по-здрави кости.

Друго предимство на витамин D е, че той насърчава имунитета и предотвратява риска от развитие на автоимунни заболявания и респираторни проблеми. Добрият имунитет помага на тялото да се бори с болестите и да предпазва инфекциите. Във всичко това витамин D играе решаваща роля.

Също така подпомага клетъчния растеж, като в дългосрочен план формулира реакцията на тялото към възпаление.

Помага ни да поддържаме добри енергийни нива. Витамин D играе роля в митохондриалната реакция. Това помага за захранването на различните клетки в тялото. С други думи, витамин D повишава енергийните нива, намалява умората и облекчава възпалените мускули в тялото. Смята се също така, че намалява риска от напълняване и депресия, а и насърчава добрия сън. Според учени, ниските нива на този витамин в организма могат да бъдат свързани с диабет тип 2, сърдечни заболявания, рак, псориазис и други.

Дефицитът на витамина може да доведе до промени в настроението – умора, косопад, мускулни болки и болки в ставите. Нивата на витамин D обикновено се определят чрез кръвен тест, разбира се след консултация с лекар.

Хубавото е, че има редица храни, с консумацията на които бихме могли да си го набавим. Въпреки това, не всички са подходящи за онези, които предпочитат да се хранят вегетариански.

Вижте как може да си набавите витамина, ако не консумирате месо, млечни продукти и риба.

Гъби
Гъбите са богати на витамин D. Те са не само вкусни и можем да ги приготвяме по разнообразни начини, но имат и малко калории. Според учени, когато са изложени на слънчева светлина, гъбите превръщат ергостерола в ергокалциферол – форма на витамин D2.
Снимка: istock  
Гъбите са богати на витамин D. Те са не само вкусни и можем да ги приготвяме по разнообразни начини, но имат и малко калории. Според учени, когато са изложени на слънчева светлина, гъбите превръщат ергостерола в ергокалциферол – форма на витамин D2.

Ядково мляко 
Някои вегетарианци предпочитат да не консумират животинско прясно мляко и го заменят с такова на растителна основа. Млеката на растителна основа са добър източник на калций и витамин D. Примери за такива са бадемово, соево или овесено мляко. Тези алтернативи на животинското прясно мляко ни осигуряват както калций, така и витамин D. За предпочитане е обаче сами да си приготвяте ядковите млека.  Снимка: istock  
Някои вегетарианци предпочитат да не консумират животинско прясно мляко и го заменят с такова на растителна основа. Млеката на растителна основа са добър източник на калций и витамин D. Примери за такива са бадемово, соево или овесено мляко. Тези алтернативи на животинското прясно мляко ни осигуряват както калций, така и витамин D. За предпочитане е обаче сами да си приготвяте ядковите млека.
Сирене тофу 
Витамин D се намира най-вече естествено в животински продукти, поради което вегетарианците и веганите са изложени на по-висок риск от дефицит. Тофу е друга често срещана храна, предлагана на пазара, обогатена с витамин D за вегани и хора с непоносимост към лактоза. Тофу също може да се приготви по разнообразни и вкусни начини. Снимка: istock  
Витамин D се намира най-вече естествено в животински продукти, поради което вегетарианците и веганите са изложени на по-висок риск от дефицит. Тофу е друга често срещана храна, предлагана на пазара, обогатена с витамин D за вегани и хора с непоносимост към лактоза. Тофу също може да се приготви по разнообразни и вкусни начини.
Яйчен жълтък
Този източник на витамин D е отново за онези от вас, които не консумират месо, но не са изключили от менюто си яйцата. Витамин D се намира само в жълтъка на яйцето. Яйцата също така съдържат всички незаменими аминокиселини и са чудесен източник на холин и здравословни мазнини. Ето защо е важно да хапваме целите яйца, тъй като както от белтъка, така и от жълтъка си набавяме ценни хранителни вещества. 
 Снимка: istock  
Този източник на витамин D е отново за онези от вас, които не консумират месо, но не са изключили от менюто си яйцата. Витамин D се намира само в жълтъка на яйцето. Яйцата също така съдържат всички незаменими аминокиселини и са чудесен източник на холин и здравословни мазнини. Ето защо е важно да хапваме целите яйца, тъй като както от белтъка, така и от жълтъка си набавяме ценни хранителни вещества.
Портокалов сок 
Портокаловият сок беше най-добрата инвестиция за март. Сега продажбите  продължават да се покачват - Money.bg
Естествените източници на витамин D са ограничени, но някои леснодостъпни храни са обогатени с това хранително вещество. Портокаловият сок е една от тях. Такива плодови сокове, обогатени с различни витамини и минерали, обикновено се предлагат или в аптечната мрежа, или в специализираните магазини за здравословни храни.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

Hot News

ДАНС закова бившия главен секретар на МВР Живко Коцев.

Привлечените като контрабандисти Марин и Стефан Димитрови са поддържали връзки с бившия вече главен секретар на МВР Живко Коцев от времето му като […]

 

За освободените позиции ще бъдат обявени конкурси, които включват защита на концепция и интервю, съобщава общинският пресцентър

Община Варна освобождава от длъжност […]

 

Времето днес ще бъде слънчево с разкъсана висока облачност. Ще духа слаб до умерен вятър от юг-югозапад и с него дневните […]

 
 

към началото