Тази година ще се навършат 50 години от първата копка на автомагистрала „Хемус“. Това припомня в анализ Институтът за пътна безопасност.
Магистралата е проектирана с дължина 418 км, започва през есента на 1974 година. До есента на 2022 г. са изградени едва 191 км. По-голямата част от тях са построени миналия век, преди 2000 г.
В периода 2011 – 2018 г. останалите за строителство километри са разделени на 11 участъка (лота) с обща дължина от 244 км. След 2018 г. остават за строителство общо 9 лота с обща дължина 223 км, разделени на три етапа:
I етап – Лотове 1, 2 и 3 с дължина 52 км
II етап – Лотове 4,5 и 6 с дължина 83 км
III етап – Лотове 7, 8 и 9 с дължина 89 км
В началото на февруари екип от института е извършил обследване на започнати, но недовършени участъци от лотове 1 и 2 на магистралата. Констатациите им са потресаващи:
Изграденото през 2021 – 2022 г. пътно тяло е оставено неукрепено и изложено на атмосферното влияние. Основните пластове са пропити с влага, силно компрометирани да и няма да могат да издържат на натоварения трафик по ключовата за Северна България пътна артерия.
Откосите не са стабилизирани и са започнали да се рушат. Същото се наблюдава и в отводнителните канавки, върху които има поникнали бурени и е нарушена връзката между отделните елементи.Поникнала растителност се наблюдава и върху горния пласт на стабилизираната основа, тъй като тя не е запечатана и не са положени усилия за нейното консервиране. В резултат на това е започнало рушене.
Положеният на места основен асфалтов пласт (биндер) не е оформен според стандартите и там, където не са положени водещи ивици, е започнал да се обрушва. Част от водещите ивици се виждат складирани на палета по дължина на трасето.
Полуготовите отсечки са оставени на произвола на времето и на съдбата – не са консервирани, липсва охрана, по тях свободно преминават автомобили, животни и хора, констатират от ИПБ.
Положеният на места основен асфалтов пласт (биндер) не е оформен според стандартите и там, където не са положени водещи ивици, е започнал да се обрушва. Част от водещите ивици се виждат складирани на палета по дължина на трасето.
Полуготовите отсечки са оставени на произвола на времето и на съдбата – не са консервирани, липсва охрана, по тях свободно преминават автомобили, животни и хора, констатират от ИПБ.
Експертите маркират част от причините за голямото зацикляне на строителството, възложено на държавото предприятие „Автомагистрали“:
Все още има участъци в които не е извършено отчуждаване на имоти, през които минава трасето на магистралата
Има нерешени проблеми с геологията
В участъци 4 и 5 има доказано незаконно строителство, чиито статус все още не е решен
Гаранциите за качествено изпълнение съгласно подписаните 2 договора за „Хемус“ се носят от държавната „Автомагистрали“, докато на практика основно подизпълнители извършват строително-монтажните работи.
Прокуратурата е констатирала нарушения на „Автомагистрали“, свързани с превъзлагане на проектирането на участъци от магистралата назначена насрещна проверка за която още няма информация
От Института за пътна безопасност допълват, че състоянието на „замразените“ се дължи на некомпетентност, безхаберие и липса на отговорност. И обвиняват за това ресорните министри, шефове на АПИ, изпълнителя в лицето на „Автомагистрали“ ЕАД.
„Всеки нов министър публично обявява срокове за довършване на магистралата, за да си спечели политическо време. Нито един не предприема действия за консервиране на незавършеното строителство с цел да не се компрометира вече изграденото. През лятото на 2022 дори възникна риск от бракуване и разрушаване на вече излети, но не монтирани предварително напрегнати греди за виадукти след възел Боаза, поради спиране на строителството. Некомпетентното управление на държавните ресурси носи щети за десетки милиони левове“, пише още в анализа.
Експертите излизат с извода, че „на този етап не може да се говори за продължаване дейността по строителството или т.н. „дострояване“, без да се вземат мерки за елиминиране на горните проблеми. Полагането на асфалт върху компрометираното земно платно ще доведе до нови бързи деструктивни процеси на завършената магистрала – първоначално деформации, впоследствие и слягане и бързо разрушаване“.
И завършват с въпроса: „Кой ще поеме отговорност за допуснатите пропуски?“
Споделете текущата публикация: