Началото на годината е периодът на формиране на очаквания за това какво ще се случи през нея. На базата на все по-пълните данни за предходната година и на проучвания сред бизнес лидерите и потребителите официалните институции моделират процесите и тенденциите за предстоящата година. Моделите обаче използват коефициенти (еластичности), които се отнасят за минали периоди и често механичното им екстраполиране напред в бъдещето не дава добри прогнозни резултати. Прогнозирането се усложнява допълнително в периоди на пречупване на съществуващи тенденции, когато икономиките трябва да се приспособяват към различни условия и равновесия.
Важен момент при официалните прогнози е, че тяхната цел е не само да покажат очакванията на съответната институция, но в по-голяма степен да повлияят върху формирането на очакванията на икономическата публика – бизнес и домакинства. Освен това прогнозите се използват и за чисто политически цели, особено преди избори. Така съвсем съзнателно може да се прогнозира значително по-благоприятно развитие на икономиката, отколкото са действителните очаквания на експертите от дадена институция.
Така например в наличните прогнози в началото на 2022 г. силно подцениха темпа на инфлацията за тази година. По този начин те повлияха върху определянето (и повишаването) на заплатите в големите компании, което обичайно се случва през този период на годината. Така бяха приложени ставките от предходните години, когато инфлацията беше значително по-ниска или дори имаше понижение на равнището на потребителските цени. В резултат от това през годината покупателната способност на доходите на тези работници се понижи (тоест те фактически обедняха).
Споделете текущата публикация: