твоята гледна точка
Планирайте следващи ваканции, за да се справите с постваканционния стрес
Автор Vnews, добавено на 12.09.2022 година, в категории: Здраве и красота, Коментари (0)

Планирайте следващите си ваканции. Постваканционният стрес може да бъде минимизиран при планиране на няколко кратки почивки годишно, отколкото една голяма дълга ваканция. Това е един от съветите на лейтенант д-р Йоанна Маринова, част от екипа на Клиника „Психиатрия и военна психология” на ВМА, за да се справим по-добре с постваканционния стрес и адаптирането към работния процес след лятната отпуска.

Според проучвания по темата – качествено преживяната ваканция поддържа трайно ниски нивата на бърнаут до 3 седмици след края й, независимо от продължителността на почивката (7-10 дни или повече от 10 дни.) Но интересен е фактът, че нивата на стрес бързо се покачват още през първите дни след отпуската.

В друго лонгитудинално проучване се установява значимо подобрение на здравословното състояние и чувството на благополучие по време на ваканцията и през първата седмица след нея. За съжаление данните сочат, че тези благотворни ефекти бързо намаляват (в рамките на дни) след връщането на работа като пълното възстановяване на изходните нива на стрес се достига за период от 2 седмици, казва д-р Маринова.

Други източници пък обобщават, че т.нар. постваканционен стрес се увеличава правопропорционално на обема на работните задължения и обратнопропорционално на времето между края на ваканцията и първия работен ден. Експерти съветват този преход да е плавен и постепенен, за да се подпомогнат процесите на адаптация.

Няколко съвета да запазим позитивните ефекти от мечтаната ваканция:

– Отделете 1-2 дни след връщането от пътуване за адаптиране към домашната и работна среда. Отдайте се на леки и приятни дейности в дома си;

– Подредете работните си приоритети, организирайте работните си планове в първата работна седмица – известността и предвидимостта предпазват от допълнително повишаване на нивата на стрес;

– Менталната настройка за връщането към работния процес е един от най-важните фактори за процеса на адаптация. Помислете за позитивните и удовлетворяващи страни на работата ви

– Поддържането на физиологичния режим на сън и пълноценно хранене и физическа активност са неотменим фактор за по-лесна адаптация към работата;

– Не на последно място, отделете малко енергия и създайте приятна атмосфера на работното си място, споделяйте с колеги приятните преживявания от ваканцията, фокусирайте се върху приятните спомени и вдъхновението, което те могат да внесат в работата



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

Hot News

„Дарвин“ и „Австрия“ вече циркулират в Европа. Доминиращ е щамът „Дарвин“, който засяга най-малките и най-възрастните. Вирусът често води до тежки усложнения, които изискват лечение в болница. Заради отпадането на противоепидемичните […]

 

Очаква се много ниска изборна активност на предстоящите избори. От гласувалите на предходните избори (2,67 млн. избиратели) по-малко от 80 % […]

 

На 23 септември, точно в 04.04 ч. през нощта, настъпва есенното равноденствие. Тогава започва и астрономическата есен.

Тя идва с хладно и […]

 
 

към началото