твоята гледна точка
5 начина да свалим кръвното без лекарства
Автор Vnews, добавено на 08.09.2021 година, в категории: Здраве и красота, Коментари (0)

Хипертонията – високо артериално налягане, е опасно състояние, което подценяваме. Първо, защото “не боли”, второ, защото почти всеки втори възрастен българин “вдига кръвно”, трето, защото пораженията не се появяват на мига като от удар от мълния, а с отложен старт, който при липса на внимание за предупредителните сигнали може да е направо инфаркт или инсулт.

Златното правило да се поддържа в нормални граници.

За хипертония

се смята

устойчивото

покачване на

кръвното над

140 на 90

Границата на целевите стойности обаче може да е малко по-висока за хората над 70 години.

Когато се установи хипертония, се дават лекарства за контрол на артериалното налягане. Терапията е за всеки божи ден и до края на живота. Пиенето на хапчетата “като вдигна кръвното” и пропускането в моменти, в които на човек му изглежда, че е в норма, е грешка.

Но за профилактика или за допълваща грижа има редица неща, които можем да направим за понижаване на кръвното по естествен начин и напълно безплатно.

Умерените физически усилия укрепват сърцето и помагат за нормализиране на кръвното.

Умерените физически усилия укрепват сърцето и помагат за нормализиране на кръвното.

 

1. Ходете,

танцувайте,

спортувайте

редовно

Всекидневното ходене пеш с умерено до бързо темпо или упражненията в широкия смисъл на понятието – фитнес, бягане, плуване, работа в градината, енергични домакински дейности, като краен резултат понижават кръвното налягане. Честите упражнения помагат на сърцето – то също е мускул, нали – да стане по-силно и благодарение на това по-ефективно да изпомпва кръвта, което намалява налягането в артериите. Седмично около 150 минути умерени упражнения, или 75 минути интензивно физическо натоварване могат да помогнат за понижаване на кръвното налягане и подобряване на здравето на най-важния мускул в тялото ни.

2. Тествайте

дали трябва

да намалите

солта

Българите прекаляваме, но това е валидно почти за целия свят. В голяма степен се дължи на преработените и готовите храни, в които има много готварска сол (натриев хлорид). Много проучвания свързват високия прием на сол с високо кръвно налягане и сърдечни инциденти, въпреки че по-нови изследвания излизат със заключения, че връзката между натрия и високото кръвно налягане не е толкова безспорна. Една от причините е, че индивидуалните реакции към солта са различни – около една трета от световното население проявяват резистентност към натрия. Около половината от хората с високо кръвно налягане обаче имат чувствителност към сол. Ако вече имате хипертония, може да намалите солта и да следите как реагирате. Ако има подобрение, си струва да ограничите преработените храни, а в домашната кухня да опитате овкусяване с повече подправки и минимум сол.

3. По-малко

алкохол

Спиртните напитки имат принос за всеки шести случай на хипертония. Въпреки че някои изследвания показват, че ниските до умерени количества алкохол могат да защитят сърцето, тези ползи могат да бъдат нулирани от съпътстващите съдоразширението други ефекти на алкохола. Ако пиете не повече от 1 чаша вино, или халба бира, или шотче канцентрат (за жените) или по 2 стандартни напитки от вид (за мъжете) и поне през един ден, вероятно не прекалявате. Но също си струва да проследите каква е индивидуалната ви артериална реакция.

4. Тренирайте

да изключвате

стреса

За сърдечносъдовата система стресът е нещо като да зареждаме колата със самолетно гориво. Не всеки стрес, краткотрайният не прави големи бели, ако не е смазващ, по-неблагоприятен е хроничният стрес. При него нормално понасяните за краткотрайния стрес учестен пулс и стеснени кръвоносни съдове се превръщат в постоянно състояние и вече имат увреждаща роля. Освен това постоянното напрежение, което дългият стрес подклажда, обикновено търси отдушник под формата на преяждане, алкохол, агресия или дори автоагресия. Това прави още по-важно да контролирате стреса. Доказано ефективни начини за отпускане на нервната система са приятната за вас музика и медитацията.

5. Ако имате

излишни

килограми –

отслабнете

Освобождаването само от 5% от наднорменото телесно тегло може значително да понижи високото кръвно налягане. Доказа го голямо проучване от 2016 г. и до сега никой не го е оборил.

Отслабването може да помогне на кръвоносните съдове да се справят по-успешно с разширяването и свиването, на което те непрекъснато са подложени. Това улеснява лявата камера на сърцето да изпомпва кръвта и облекчава като цяло мускула.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

Hot News

Европейската комисия подписа договор с американска фармацевтична компания за нов препарат с антитела за лечение на коронавирус.

Медикаментът вече се разглежда от Европейската агенция по лекарствата.

18 страни-членки са се включили в съвместната […]

 

Днес се отбелязват 113 години от обявяването на Независимостта на България. Празничната дата, останала в сянката на Националния празник 3 март […]

 

Днес ще има променлива облачност, над много райони намаляваща по-често до слънчево. След обяд главно над планините, а вечерта и над […]

 
 

към началото