твоята гледна точка
Чаша бяло вино на ден и спорт могат да забавят менопаузата
Автор Vnews, добавено на 21.08.2021 година, в категории: Здраве и красота, Коментари (0)

50-годишната англичанка Анна Ричардсън е опитна телевизионна водеща и писателка, но наскоро призна публично, че започва да има проблем със запомнянето на информация. Тя определи състоянието си като мозъчна мъгла вследствие на менопауза.

“Забелязах, че умът ми не е толкова бърз, колкото преди. Налагаше се да правим по няколко дубъла по време на снимки, защото забравях какво предстои в предаването. Започнах да се боря с това, да си записвам и запомням, тъй като аз съм журналист, обучен да обработва голям обем информация, но с изненада установих, че не се получава”, разкри Ричардсън. Тя приема много болезнено случващото се, тъй като баща ѝ страда от деменция и знае колко трудно е да се опитваш да подобриш паметта си, когато тялото отказва да съдейства. Дори приема да участва в телевизионно предаване по въпроса, за да помогне на хилядите жени, сбълскващи се с подобни проблеми, когато менструалният им цикъл започне да спира.

Това се случва, след като яйчниците престанат да произвеждат естроген и прогестерон поради стареене. Настъпва нарушение на хормоналния балас, като симптомите са горещи вълни, изпотяване, променливо настроение, неразположение и главоболие.

Обикновено менопаузата се случва около 50-ата година, но някои от характерните признаци се проявяват години по-рано, а при 5% от жените дори под 40 г. Направени са стотици проучвания, за да се разбере на какво се дължи ранната менопауза и дали е възможно нейното отлагане във времето. Установено е, че най-често причините са генетични или следствие от заболявания. Има обаче и такива, които са свързани с начина на живот – какво е теглото на жената, дали се движи достатъчно и дори какво яде и пие.

Наскоро американско проучване например показа, че при дамите, които пият по една чаша бяло вино на ден, шансът да изпаднат в ранна менопауза е с 20% по-малък. Изследователите от Масачузетския университет в Амхърст са проследили здравните показатели на 108 000 жени в продължение на 20 г. и са ги анкетирали дали консумират алкохол. Те са искали да проверят дали наистина той има отношение към наближаващата менопауза, каквито твърдения по-рано са се появявали, и най-вече какъв вид и количество могат да се смятат за полезни. Така са открили, че умерената употреба на бяло вино е най-ефективна, наполовина по-малко въздействие има червеното, а бирата и концентратът въобще нямат никакво.

По принцип пиенето на вино се увеличава при настъпване на менопаузата, тъй като се смята, че помага за повишаване нивата на естроген в организма, макар да няма сериозни научни доказателства по въпроса. Учените обаче обясняват, че в него има антиоксидант, който прилича на естроген, и вероятно той има облекчаващ ефект върху нервността и горещите вълни, които дамите изпитват при спиране на цикъла.

Друго проучване сред 400 жени в предменопауза е установило, че една алкохолна напитка на ден води до подобряване на настроението и усещането за добро здраве. Този ефект се засилва, ако те са непушачки и спортуват поне веднъж седмично.

Трябва обаче да се има предвид, че алкохолът води до напълняване, което е характерно за жените в менопауза. Причината е, че той е доста калоричен и когато се комбинира с естественото забавяне на метаболизма, присъщо за тази част от живота, нещата с килограмите лесно могат да излязат извън контрол.

Освен това прекалената употреба на алкохол може да има незабавни и дълготрайни странични ефекти. Тя може да увреди черния дроб, да причини сърдечни проблеми и да доведе до рак. Затова е важно всяка жена сама да прецени как тялото ѝ реагира на виното. Още повече че едва ли някой лекар ще предпише просто редовно пиене при оплаквания, свързани със спиране на цикъла. Обикновено ако жената изпитва сериозни страдания, ѝ се назначава хормонално заместителна терапия, въпреки че тя също крие някои рискове.

Според проучване на университета “Темпъл” умерената физическа активност има положителен психологически ефект, който може да намали или напълно да елиминира нуждата от приемане на хормони. Изследването е показало, че спортуващите дами страдат по-малко от стрес, безпокойство и депресия, отколкото тези, които навлизат в менопауза със застоял начин на живот. Това обаче не важи за горещите вълни, но те могат да се облекчат с някои трикове. Например да се избягва носенето на тесни дрехи и стоенето на високи температури, особено по време на сън. Най-добре е в спалнята да е около 20 градуса, тъй като качественият сън е важна част от мобилизацията на тялото да се справи с настъпващите в него промени. Да се избягват стрес, кофеин, алкохол, пикантни храни и цигарен дим, тъй като те предразполагат към изпотяване.

Някои специалисти препоръчват да се практикуват дълбоки дишания в продължение на 15 минути сутрин и вечер или упражнения от йога за балансиране на тялото. Също така да се приемат витамини В-комплекс и Е, както и храни, богати на фитовещества, подобни на естроген. Такива са соя, ленено семе, сусам, фъстъци, орехи, праскови и ягоди.

 



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

Hot News

Европейската комисия подписа договор с американска фармацевтична компания за нов препарат с антитела за лечение на коронавирус.

Медикаментът вече се разглежда от Европейската агенция по лекарствата.

18 страни-членки са се включили в съвместната […]

 

Днес се отбелязват 113 години от обявяването на Независимостта на България. Празничната дата, останала в сянката на Националния празник 3 март […]

 

Днес ще има променлива облачност, над много райони намаляваща по-често до слънчево. След обяд главно над планините, а вечерта и над […]

 
 

към началото