твоята гледна точка
Удължават пролетната ваканция за учениците?
Автор Vnews, добавено на 29.03.2021 година, в категории: Властта, Коментари (0)

1 и 2 април да бъдат част от априлската ваканция, а националното външно оценяване в 4-и клас да бъде отменено. Това предлага синдикат „Образование“ към „Подкрепа“. Синдикатът апелира, ако МОН не вземе решение за начало на пролетната ваканция от 1 април, то кметовете на общините да вземат това логично решение в интерес на учениците и учителите.

Съгласно заповед на здравния министър, всички ученици са на онлайн обучение до 31-ви март и ако не бъде взето друго решение, учениците от 1-ви до 11-и клас трябва да се върнат в училище за два дни – на 1-ви и 2-ри април, а след това да излязат в пролетна ваканция до 11-и април.

Синдикатът „Образование“ направи и национално проучване за осигуреността и спецификата на образователната система за работа в електронна среда от разстояние.

Към март 2021 г., 69,7 на сто от участниците в изследването отговарят, че в тяхната образователна институция имат собствено облачно пространство, което е най-доброто управленско и педагогическо решение за тях. 30,8 на сто нямат облак или ползват електронни ресурси на Министерството на образованието и науката /МОН/, съобщават от синдиката.

Диференциацията към двете възможни засега образователни платформи е 36,9 на сто за Офис 365 на Microsoft и 31,8 на сто за Google Workspace за образование /доскоро Google G suite/. Малко над 30 на сто от училищата ползват възможностите на Shkolo, Zoom, Facebook, Viber, WhatsApp и др. Последните възможности за електронна комуникация не кореспондират напълно с „понятието“, с образователни платформи. Облачната платформа на МОН, с акаунти /edu.mon.bg/, не е задължителна, а само възможен избор. Но безспорно, собствено облачно пространство, заедно със собствен акаунт, домейн и платформа, е по-правилният избор, за всяка образователна институция, заявяват от синдиката. И информират, че всяко училище може само да поиска и безплатна активация на облачна платформа от сайта: https://cloud.cct.bg/.

59,3 на сто от респондентите в проучването отговарят, че основният дигитален инструмент Google Classroom е по-съвършен в сравнение на реципрочния Microsoft Teams, получил 40,7 на сто одобрение. Важно е да се отбележи, че всички edu.mon.bg профили работят едновременно с приложенията на Google и на Microsoft. Т.е. всеки ученик или учител би могъл да използва всички приложения и от двете платформи с единния си профил. Друг проблем, констатиран в сравнение на пощите Gmail и Outlook, приложението на Gmail, e функция на електронните профили в Google Workspace и предлага предимства за интегриране със смартфон с операционна система Android. Когато се използват профилите edu.mon.bg, Outlook на Microsoft, има недостатък да не изпраща кореспонденция към друг edu.mon.bg, ако последният чете пощата си в Gmail. Това не важи за пощата на Google, от което следва, че Gmail е предпочитана от педагогическите специалисти, посочват от синдиката.

Според него „във връзка с опитите на Дирекцията „ИКТ“ на МОН, да въвежда и контролира единни акаунти на педагогическите специалисти, 95,6 на сто от учителите и директорите не приемат тази тенденция, а настояват да имат избор при определяне на конкретните за образователната институция акаунт и образователна платформа“. 92,4 на сто от участниците не приемат да бъдат изтрити техните стари акаунти в собствените им училищни облаци /Google Workspace или Офис 365/, за да преминат към единно облачно пространство на МОН.

Само 34,2 на сто от анкетираните имат информация за облачното пространство и електронната библиотека на МОН, 39 на сто имат частична информация, а 26 на сто нямат никаква информация за дигиталните ресурси на МОН.

„91,7 на сто от анкетираните не са съгласни новите дигитални устройства /лаптопи/ за учители да бъдат използвани само с акаунт edu.mon.bg, за да бъдат следени и контролирани от МОН. След като Дирекцията „ИКТ“ на МОН предоставя дигитални устройства по европейски проект с това кодиране, то педагогическите специалисти биха могли да преинсталират операционната система, за да не се страхуват от това. Преинсталирането би било нужно за операционната система Windows 10. Преносимите компютри Chromebook, макар да бъдат управлявани от МОН, нямат проблеми със съвместимостта и ще работят както с Office 365, така и с Google Workspace“, казват от синдиката.

Във връзка с рестартирането на програмата за безплатен интернет, само 63,1 на сто от учителите получават средствата от 30 лв. за дигитални консумативи, договорени в чл. 50, ал. 1 на Националния КТД за консумативи, при работа в електронна среда. Това показва, че към 36,9 на сто от учителите не се прилага този член от националния КТД и тези учители сега плащат от личните си бюджети достъпа до интернет. 85,4 на сто от респондентите смятат, че процедурата, заложена по Националната програма за възстановяване на средствата за консумативи при електронно обучение /безплатен интернет/, която регламентира дневна ставка на изчисляване, разделяйки възстановяемите средства от 30 лева по 1,50 лева на ден, не е приложима и от синдиката апелират към месечно плащане на тази сума.

От синдиката, с председател д-р Юлиян Петров, припомнят, че преди година, в началото на пандемията, само около 600 училища имаха свое собствено облачно пространство, с обучение на учителите за работа в дигитална среда. Друга важна характеристика на готовността беше, че над 50 на сто от учителите нямаха служебна дигитална техника, а интернет достъпът за работа в електронна среда, учителите плащаха от личните си бюджети.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

advert-vnews1

Hot News

Стар автопарк и без въздушна линейка – така изглежда оборудването на Планинската спасителна служба. На фона на това до дни се очаква обществената поръчка за медицински хеликоптер да бъде обявена. Това […]

 

Жълт и червен код за силни магнитни бури в следващите дни обявиха от Националния институт по геофизика, геодезия и география – […]

 

80% и повече от хората трябва да придобият имунитет, за да стигнем до колективния. Едно положение, при което толкова много хора […]

 
 

към началото