НАСА: Чака ни глобална катастрофа
Автор Vnews, добавено на 18.03.2014 година, в категории: HotNews, Коментари (0)

Съвременната цивилизация е изправена пред реалната заплаха да преживее глобален колапс заради растящата икономическа нестабилност и натоварването на планетата посредством използването на природните ресурси, пише в. „Индипендънт”, като се позовава на резултатите на научно изследване, финансирано от НАСА.

До тези изводи учените стигнали, като са използвали теоретични модели и фактори, които могат да доведат до крах на цивилизацията, като се започне от ръста на населението на планетата и се стигне да климатичните промени.Изследователите открили, че когато тези фактори се съберат на едно и също място, те могат да предизвикат глобална катастрофа заради изчерпването на ресурсите и икономическото разслоение на обществото на елит” и „маси”. В доклада се подчертава, че най-лошият сценария за колапса не е неизбежен. „Катастрофата може да бъде избегната и населението да достигне равновесие, ако скоростта на използване на природните ресурси бъде намалена до приемливо ниво, а самите ресурси да бъдат разпределени по разумен и справедлив начин”, подчертават авторите на публикацията. Цялото изследване е публикувано в научното сп. Ecological Economics.

Доктор Нафез Ахмед от изследователския екип дава своето сбито обобщение за изследването пред в. „Гардиън”: Падането на Римската империя, а също и на други толкова (а дори и повече) напреднали като Маурийската, Гупта и Хан империи, както и на множество империи от Месопотамия свидетелстват в подкрепата на твърдението, че напредналите, софистицирани, комплексни и креативни цивилизации могат да бъдат едновременно крехки и временни. За опасността са виновни хората. Дори технологиите, които са изобретени, за да спасят човечеството, също допринасят за западането на човешкия вид. „Технологичните промени могат да покачат ефективността на използваните ресурси, но също и да увеличат значително тяхната консумация”, казва Ахмед и допълва, че двете ключови решения са да редуцираме икономическата несъразмерност, като по този начин осигурим адекватна дистрибуция на природните ресурси. Това ще доведе до редуциране на консумацията на споменатите ресурси, като разчитаме все по-малко на по-трудно възобновяемите такива в природата. Немаловажен фактор е и проблемът с растежа на популацията в световен мащаб. Това съвсем не е първият път, когато учените рисуват мрачни картини за бъдещето на Земята и нейното население. През миналата година прочутият британски астрофизик Стивън Хокинг заяви, че човечеството няма да оцелее и 1000 години, ако не намери ново местообитание – отвъд пределите на „крехката“ ни планета. Ученият призова по-активно да се усвоява Космосът именно заради спасяването на човечеството. „Трябва само да се разбере как функционира Вселената и тя ще може да бъде контролирана“ – заяви ученият. И посъветва: „Трябва да гледаме към звездите, а не под краката си. Бъдете любознателни.“ Астрофизикът допълни, че колкото и тежък да е животът, винаги може да се намери област, в която човек да преуспее. Подобна идея Хогинг изказа през 2006 г., а през 2011 г. заяви, че единственият ни шанс е да не се „вкопчваме“ в Земята, а да съсредоточим вниманието си към Космоса.При това Хокинг вярва, че в много части на Вселената съществува биологичен живот, но предупреждава да се пазим от контакти с него. Според него някои съзнателни форми могат да представляват огромна опасност за хората. „Не изключвам, че планетата ни може да бъде покорена и разграбенаот извънземни“ – казва ученият в едно от популярните си тв предавания  през 2010 г. Като аргумент ученият предлага да се поучим от опита на човечеството. „Ако извънземните някога ни посетят, мисля, че резултатът в много отношения ще бъде същият като този от експедициите на Колумб за коренните жители на Америка – за тях покоряването на континента не завършва много благоприятно“ –  казва британският астрофизик.

Промените в климата намаляват реколтите през 2030 г.

ariesgps.com
Ако прогнозите се сбъднат и реколтите паднат, поне част от планетата ще бъде изправена пред проблем с изхранването.

Промените в климата ще доведат да понижаването на реколтите към 2030 г., твърдят британски учени в научното издание Nature Climate Change. Специалистите стигнали до този извод, като анализирали 1700 изследвания на техни колеги, свързани с въпросната тематика. Изследователите смятат, че през близките 16 години в Европа и Северна Америка температурите ще се покачат с около 2 градуса, което ще доведе до чувствително намаляване на реколтите. Учените призовават да бъде обърнато специално внимание на въпросите, свързани с тази тенденция в глобален мащаб.

Намериха най-голямото парче от Челябинския метеорит

novostim.ru
Дупката в леда на езерото, оставена от метеорита.

Най-голямото парче от Челябинския метеорит бе открито на дъното на езерото Чебаркул, предаде ИТАР-ТАСС.Според предварителните оценки на специалистите масата му е няколко тона. Аркадий Овчаренко, ст.н.с. в Института по геофизика към Уралското отделение на Руската академия на науките, съобщи, че специалистите са установили местонахождението на парчето „в пределите на няколко метра“. Учените предполагат, че диаметърът на тялото е не по-малко от 2 метра, а теглото е няколко тона. Метеоритът навлезе в атмосферата на Земята на 15 февруари 2013 г.

Роботизирани миди стават умни котви

symbolsbook.ru
Закотвянето на плавателни съдове не се е променило особено от времето на пирата Черната брада.

Мидата бръснач е водно създание с дължина едва няколко сантиметра. Какво обаче е накарало специалисти от Масачузетския технологичен институт да създадат нейно роботизирано подобие? Отговорът е – способността й не само да се заравя дълбоко в пясъка, но и изключително трудно да бъде извадена от убежището й. Тази особеност на мидата бръснач е вдъхновила учените за разработването на умни котви. Търсейки бъдещи варианти, учените от Масачузетския технологичен институт са почерпили вдъхновение от мидата бръснач, която въпреки слабостта си е един от най-добрите копачи на планетата, и са създали нейно роботизирано подобие. Механизмът, наречен РобоКлам, може да служи не само като котва за различни плавателни съдове, но има и редица други приложения. Умното приспособление може да се използва за прикрепване на научни съоръжения на дъното на океана, като детонатор за подводни мини и за полагане на подводни кабели, премахвайки необходимостта от по-големи копаещи машини.

Извънземните идват до четвърт век

Извънземни съществуват и те ще осъществят контакт с нас до 2040 година. Това твърди научният сътрудник от Американската агенция за търсене на извънземен разум Сет Шостак. Прогнозата си той обоснова с наблюденията, получени от НАСА с помощта на космическия телескоп „Кеплер”. ”Ние наблюдаваме множество звездни системи и изпращаме радиосигнали и след около 25 години ще установим контакт с пришълците”, казва той. По думите на Шостак около всяка пета звезда има поне една планета, чиито условия са подходящи за живот. Ето защо в Галактиката има много планети, подобни на Земята. Ако на една от тях има живот с необходимото ниво на цивилизация, нейните жители ще получат сигнала, който им изпращаме от Земята. В началото на века агенцията предвиждаше среща с извънземни през 2025 г.

Обясниха как мозъкът складира паметта

4artgarden.com
Мозъкът третира съдържанието на определено послание като второстепенно.

Контекстът, а не съдържанието, е от значение

Ново изследване показва, че мозъчната зона, наречена хипокампус, складира паметта в съответствие с това какво е станало преди това и какво след това, а не въз основа на съдържанието й, съобщава Сайънс дейли.Много често паметта трябва да различи не просто какво и къде се е случило, а кога е станало кое е първо и кое го е последвало.
Учени от Калифорнийския университет в Дейвис установиха, че хипокампусът складира паметта въз основа на това какво е станало преди това и какво след това.Смята се, че хипокампусът е замесен във формирането на паметта. Не е ясно обаче дали складира изображения на специфични обекти или ги представя в контекста им. Екипът на Чаран Ранганат от университета проследил активността на хипокампуса, свързана с определена памет. На доброволците първо били показани снимки на животни и предмети.След това мозъците им били сканирани, докато гледали същата поредица снимки, но трябвало да отговорят на въпроси, като например „Живо ли е онова, което виждате?“. Въпросите накарали участниците да потърсят информация в паметта си. Когато снимките били показани в същата последователност, доброволците можели да предвидят коя ще е следващата фотография и да дадат по-бърз отговор. Когато обаче снимките били представени в друга последователност участниците имали различни образци на мозъчна активност.“Оказва се, че ако вземете снимката извън тази последователност, образецът на мозъчна активност изчезва, отбеляза Ранганат. За хипокампуса контекстът, а не съдържанието е от съществено значение.“
Отровата на рапана упоява повече от морфин

Австралийски учени са впрегнали отровата на рапана конус, за да направят обезболяващо, което е пет пъти по-силно от морфина, съобщава в. „Дейли мирър“.Силното вещество се използва от тези морски създания, за да парализират жертвите си. От него са били извлечени протеини, които един ден ще бъдат използвани за ликвидирането на хроничната болка. Разработката е дело на проф. Дейвид Крейк от университета в Куинсланд. Според него тя е първата стъпка в създаването на нов клас силни обезболяващи, които ще се справят с едни от най-трудните за лечение хронични болки.Съществуват стотици видове морски охлюви в топлите тропически води в региона на Индийския и Тихия океан. Но характерното за рапаните конус е, че отровата им съдържа т. нар. конотоксини, които имат силен аналгетичен ефект върху човешкия организъм. Екипът на проф. Крейк все още не е установил какви могат да бъдат страничните ефекти от новите медикаменти, но предполага, че във всички случаи те ще са по-малко опасни, отколкото тези на морфина.

Бизнес